Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1991 -
Studie Studies

(CZ) Poznámky k vývoji politiky a institucí v oblasti školství — léta nadějí, krizí a zklamání 1945-1990
(EN) Notices to the development of politice and institunons in the area of the school systems (years of hopes? Crises and disappointment, 1495-1990

Strana / Page: 135-144
Autor / Author: Cach, J.
Klíčová slova / Key words: Dějiny, školská politika, vzdělávací soustava, reformy, vývoj školství


Anotace:

Metodologické poznámky k nejnovějším dějinám. Vývoj politiky v oblasti školství a vývoj vzdělávací soustavy. Význam roku 1968. Dílčí problémy vývoje: vztahy politiky a pedagogiky, tempo reforem a zápas kvantity a kvality, vzdělání a další vzdělávání učitelů.



Annotation:

On the basis of searching after more precise methodological approaches than the approach of the mancist historiography the author analyses critically the development of educational institutions in Czechoslovakia after the year 1945, and is looking for the reason of their reformation under the communist party politics in Czechoslovakia in the area of the school system. There is a discrepancy between the united school law preparation from 1945 and the preparation of the school law from 1953 in September 1952 at Lány under the chairmanship of K. Gottwald. Then already the relations between politics and education were seriously ill-affected. In the second half of the sixtees and in thé year 1968 these deformations were partly put right. The years 1970—1989 were a period of deformations, and that together with the 1968 ideologists’ persecution. Within this common frame the author deals in more details with individual facts from the area of. the politics-education relations, with the quantity and quality of the reforms as well as the teachers’ in-service education. In T. G. Masaryk’s view politics must be anchored in moral principles. The accidental character masked by the so called scientific bases of marxism is to be excluded and subsided by an ali- -sided scientific analysis of the school system. The study is a stimulation for further studies of this kind.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}