Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1991 -
Studie Studies

(CZ) Některé determinanty úvah o koncepci odborného školství
(EN) Some determinants for reasoning about vocational schools

Strana / Page: 189-199
Autor / Author: Švanda, I.
Klíčová slova / Key words: odborné školství; obor přípravy; koncepce odborného školství; funkce odborného školství; cíle vzdělávání v odborném školství; etapy profesionalizace; základní odborné vzdělávání; další odborné vzdělávání; sociální partneři odborného školství.


Anotace:

Odborné školství je souhrnný název pro několik set oborů přípravy, které se realizují ve středních odborných učilištích a ve středních odborných školách. Jeho polyfunkčnost a vnitřní mnohotvárnost jsou příčinou toho, že úvahy o koncepci odborného školství se musí nejprve dotknout obecných otázek týkajících se funkcí odborného školství, cílů vzdělávání, vztahů mezi primární a následnou profesionalizací, strukturace odborného školství a odpovědností různých sociálních subjektů za fungování odborného školství. Teprve po vyjasnění těchto otázek — jejichž smysl a obsah se v článku podrobněji charakterizuje — se lze zabývat záležitostmi oborů přípravy na povolání.



Annotation:

Vocational schools form a set of several hundreds of branches of preparation which differ both in their goals and contents and in the ways of education. The inner différenciation of vocational schools claims at aiming the reasoning about their conception of professional preparation firstablayt general questions of vocational schools, and only after their elumination at problems of their individual branches. In particular the following belong to such questions: Should vocational schools be established exclusively for those who want to prepare there for the performance of a profession by the means of the vocational education-or also for other groups of the youth? At the time present also those who just want to acquire the entire secondary education which enables them to enroll at a university or a college, and those who only cover their duly of the obligatory school attendance are being educated here. Should the vocational school cover besides its function of professional preparation also the function of socialization or the function of cultivating young people? Are these functions of education equally significant at schools vocational? What should be the result of the pupils’professional education? What are the consequences of the conception of the vocational school as a life-long process for the vocational school as such? Is it purposeful to delimit the responsibility of those schools and institutions according to the socially economic signs of the professions? In what way will the conception of vocational schools and their functioning be influenced by the fact that the rage of social subjects who are interested in the results of professional education is changing?



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}