Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2013 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Externí hodnocení kvality výuky na vysokých školách využívající názoru studentů
(EN) The External Assessment of the Quality of Teaching by Students in Czech Universities

Strana / Page: 301-327
Autor / Author: MAREŠ, J., JEŽEK, S.
Klíčová slova / Key words: vysoké školy, kvalita výuky, pedagogická akontabilita, externí hodnocení, sumativní hodnocení, participace studentů, metodologické problémy
universities, quality of teaching, educational accountability, external assessment, summative assessment, student participation, methodological problems

Anotace:

Studie charakterizuje základní pojmy, jimiž jsou: kvalita práce vysoké školy a zajišťování kvality (tj. zlepšování kvality i odpovědnost za kvalitu – akontabilita). Připomíná širší kontext takového snažení včetně standardů EAQAHE (European Association for Quality Assurance Agencies in Higher Education). Zdůrazňuje, že je nutná provázanost vnitřního hodnocení, které provádí vysoká škola sama pro svoji potřebu, s vnějším, externím hodnocením, které uskutečňují orgány pověřené státem. Jádro studie se věnuje pedagogicko-psychologickým aspektům externího hodnocení ve speciálním případě, kdy jde o celostátní hodnocení a posuzovateli kvality práce vysokých škol jsou studenti těchto škol. Jde tedy o sumativní hodnocení, jež se opírá o zkušenosti studentů s výukou na katedře a univerzitě (tj. hodnocení typu DUE – Departmental and University Experiences).
Studie bilancuje vlivy, jež ohrožují validitu měření. Shrnuje poznatky zahraničních výzkumů o velikosti naměřených rozdílů mezi vysokými školami v jednom státě a zamýšlí se nad možnými důvody. Diskutuje též otázku, kdo jsou uživatelé výsledků externího hodnocení.



Annotation:

The study presents the key concepts of the quality of higher education institutions and quality assurance (i.e. quality improvement and accountability). It describes the broader context of quality assurance efforts including the EAQAHE (European Association for Quality Assurance Agencies in Higher Education). The emphasis is on the integration of internal evaluation (done by the education institution itself) with external evaluation carried out by authorities. The core of the study focuses on the eduational-psychological aspects of external evaluation in the special case of state-wide evaluation using  students' assessments of quality. Such evaluation is summative and based on students' long-term experiences with the teaching and learning at a particular department/university (DUE – Departmental and University Experiences). The study considers the influences affecting the validity of such assessments, reviews the findings of foreign studies about variability of evaluations among higher education institutions within a country, and considers possible  reasons. Finally, the study discusses the  possible users of external evaluation results.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}