(CZ) Externí hodnocení kvality výuky na vysokých školách využívající názoru studentů
(EN) The External Assessment of the Quality of Teaching by Students in Czech Universities
Autor / Author: MAREŠ, J., JEŽEK, S.
Klíčová slova / Key words: vysoké školy, kvalita výuky, pedagogická akontabilita, externí hodnocení, sumativní hodnocení, participace studentů, metodologické problémy
universities, quality of teaching, educational accountability, external assessment, summative assessment, student participation, methodological problems
Studie charakterizuje základní pojmy, jimiž jsou: kvalita práce vysoké školy a zajišťování kvality (tj. zlepšování kvality i odpovědnost za kvalitu – akontabilita). Připomíná širší kontext takového snažení včetně standardů EAQAHE (European Association for Quality Assurance Agencies in Higher Education). Zdůrazňuje, že je nutná provázanost vnitřního hodnocení, které provádí vysoká škola sama pro svoji potřebu, s vnějším, externím hodnocením, které uskutečňují orgány pověřené státem. Jádro studie se věnuje pedagogicko-psychologickým aspektům externího hodnocení ve speciálním případě, kdy jde o celostátní hodnocení a posuzovateli kvality práce vysokých škol jsou studenti těchto škol. Jde tedy o sumativní hodnocení, jež se opírá o zkušenosti studentů s výukou na katedře a univerzitě (tj. hodnocení typu DUE – Departmental and University Experiences).
Studie bilancuje vlivy, jež ohrožují validitu měření. Shrnuje poznatky zahraničních výzkumů o velikosti naměřených rozdílů mezi vysokými školami v jednom státě a zamýšlí se nad možnými důvody. Diskutuje též otázku, kdo jsou uživatelé výsledků externího hodnocení.
Annotation:
The study presents the key concepts of the quality of higher education institutions and quality assurance (i.e. quality improvement and accountability). It describes the broader context of quality assurance efforts including the EAQAHE (European Association for Quality Assurance Agencies in Higher Education). The emphasis is on the integration of internal evaluation (done by the education institution itself) with external evaluation carried out by authorities. The core of the study focuses on the eduational-psychological aspects of external evaluation in the special case of state-wide evaluation using students' assessments of quality. Such evaluation is summative and based on students' long-term experiences with the teaching and learning at a particular department/university (DUE – Departmental and University Experiences). The study considers the influences affecting the validity of such assessments, reviews the findings of foreign studies about variability of evaluations among higher education institutions within a country, and considers possible reasons. Finally, the study discusses the possible users of external evaluation results.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: