Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1991 -
Studie Studies

(CZ) Humanizace vzdělání a současné teorie kurikula
(EN) Humanization of education and current curriculum theories

Strana / Page: 247-255
Autor / Author: Harbo, T.
Klíčová slova / Key words: kurikulum, model kurikula, cíle vzdélání, obsah vzdělání, žák, pedagogická situace, edukační prostředí


Anotace:

Po hlubší analýze četných variant kurikula lze identifikovat jeho dva základní modely. V prvním, označeném jako „zprostředkující“, se nejprve rozhoduje o cílech. Ve druhém, označeném jako „vstřícný“, je prioritní charakter a organizace činnosti. Hodnocení vývoje a fungování obou modelů v reálných pedagogických situacích je východiskem jejich konfrontace, v níž jsou argumentovány přednosti vstřícného modelu.



Annotation:

The author tries to get to the bottom of the curriculum questions. He identifies two basic models. First one called “means-end model” rests on the assumption that the educational activity is first of all a goaloriented. Then the relevant means to achieve the objectives are chosen. Alternative model takes as its starting point the fact that any educational situation contains two basic elements: the pupil and the content of instruction. The central task in any form of curriculum, planning is to establish the right interaction between them. This model is called “encounter model”. The author confronts both models and their development in 20th century in the USA and Germany. He proves that the educational situation where the encounter of pupil and the object as an original phenomenon of the school is realised.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}