(CZ) Humanizace vzdělání a současné teorie kurikula
(EN) Humanization of education and current curriculum theories
Autor / Author: Harbo, T.
Klíčová slova / Key words: kurikulum, model kurikula, cíle vzdélání, obsah vzdělání, žák, pedagogická situace, edukační prostředí
Po hlubší analýze četných variant kurikula lze identifikovat jeho dva základní modely. V prvním, označeném jako „zprostředkující“, se nejprve rozhoduje o cílech. Ve druhém, označeném jako „vstřícný“, je prioritní charakter a organizace činnosti. Hodnocení vývoje a fungování obou modelů v reálných pedagogických situacích je východiskem jejich konfrontace, v níž jsou argumentovány přednosti vstřícného modelu.
Annotation:
The author tries to get to the bottom of the curriculum questions. He identifies two basic models. First one called “means-end model” rests on the assumption that the educational activity is first of all a goaloriented. Then the relevant means to achieve the objectives are chosen. Alternative model takes as its starting point the fact that any educational situation contains two basic elements: the pupil and the content of instruction. The central task in any form of curriculum, planning is to establish the right interaction between them. This model is called “encounter model”. The author confronts both models and their development in 20th century in the USA and Germany. He proves that the educational situation where the encounter of pupil and the object as an original phenomenon of the school is realised.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: