Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2014 -
Výzkumná studie Research-orientated Study

(CZ) Analýza metodologických postupů publikovaných prací v oblasti zážitkové pedagogiky
(EN) An Analysis of the Methodological Techniques of Published Work in the Field of Experiential Education

Strana / Page: 407-421
Autor / Author: Dvořáčková, A., Šulcová, M., Jirásek, I.
Klíčová slova / Key words: zážitková pedagogika, kvalifikační práce, časopisecké publikace, typologie výzkumných metod
experiential education, qualification (degree) work, journal publications. typology of research methods

Anotace:

Po úvodním pojmovém vymezení konceptu zážitkové pedagogiky uvádíme analýzu studentských kvalifikačních prací zabývajících se touto edukativní oblastí. Dále analyzujeme články publikované ve vybraných pedagogických časopisech Pedagogika, e-Pedagogium, Pedagogická orientace a Gymnasion. Cílem našeho zkoumání je snaha zpřístupnit širší odborné veřejnosti výsledky této analýzy a poukázat na množství kvalifikačních prací zabývajících se zážitkovou pedagogikou (oproti publikovaným článkům) i na metodologické postupy využívané v těchto pracích. Výstupem je vytvořený souhrnný „inventář“ uvádějící ke zvoleným oblastem výzkumu využívané metodologické postupy a konkrétní nástroje empirického šetření s rozčleněním dle jednotlivých škol a fakult. Předkládaná studie poukazuje na neustále se zvyšující zájem ze strany studentů o téma zážitkové pedagogiky (zřetelný nejenom z rostoucího počtu obhájených kvalifikačních prací, ale také z jejich tematické šíře) a na druhé straně deklaruje nedostatečnou odbornou garanci vedoucích takových prací (patrnou z naprosto nedostatečné publikační aktivity pedagogů v obdobně tematicky vymezené oblasti zveřejňované ve vybraných pedagogických časopisech).



Annotation:

This article’s main theme is an analysis of accessible published degree work and contributions in education journals with a focus on what is known as “experiential education”. We start by introducing the concept of experiential education and trying to define it. We then turn to the analysis of student degree work (masters, doctoral examination work and dissertations) and look specifically at the methodology and particular research tools used. Together with the qualification work we analyse articles published in selected Czech educational journals – Pedagogika, e-Pedagogium, Pedagogická orientace, Gymnasion – likewise with a focus on experiential pedagogy. Our aim is to analyse the methodological techniques exploited in Czech experiential education as presented in the student degree work and in the articles.
Overall we analysed 1,088 student works, 107 of which met the criteria that we had chosen and related to the field of experiential pedagogy. Of these 76 were empirical in research character. Because the overwhelming majority of these works used their own questionnaires or survey questions as research tools, and also interviews and observation, this methodology has only minimal potential for future studies in the field of experiential education. 7 authors used standardized tools for their research. We list these in the text.
We analysed a total of 336 articles from the selected educational journals, and of these only 6 met our chosen criteria and related to “experiential education”. None of them contained empirical research, and so there was no methodology or research instrument. Unlike in the case of the student qualification works we registered no increased interest yet in the theme in the educational journals.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}