(CZ) Analýza metodologických postupů publikovaných prací v oblasti zážitkové pedagogiky
(EN) An Analysis of the Methodological Techniques of Published Work in the Field of Experiential Education
Autor / Author: Dvořáčková, A., Šulcová, M., Jirásek, I.
Klíčová slova / Key words: zážitková pedagogika, kvalifikační práce, časopisecké publikace, typologie výzkumných metod
experiential education, qualification (degree) work, journal publications. typology of research methods
Po úvodním pojmovém vymezení konceptu zážitkové pedagogiky uvádíme analýzu studentských kvalifikačních prací zabývajících se touto edukativní oblastí. Dále analyzujeme články publikované ve vybraných pedagogických časopisech Pedagogika, e-Pedagogium, Pedagogická orientace a Gymnasion. Cílem našeho zkoumání je snaha zpřístupnit širší odborné veřejnosti výsledky této analýzy a poukázat na množství kvalifikačních prací zabývajících se zážitkovou pedagogikou (oproti publikovaným článkům) i na metodologické postupy využívané v těchto pracích. Výstupem je vytvořený souhrnný „inventář“ uvádějící ke zvoleným oblastem výzkumu využívané metodologické postupy a konkrétní nástroje empirického šetření s rozčleněním dle jednotlivých škol a fakult. Předkládaná studie poukazuje na neustále se zvyšující zájem ze strany studentů o téma zážitkové pedagogiky (zřetelný nejenom z rostoucího počtu obhájených kvalifikačních prací, ale také z jejich tematické šíře) a na druhé straně deklaruje nedostatečnou odbornou garanci vedoucích takových prací (patrnou z naprosto nedostatečné publikační aktivity pedagogů v obdobně tematicky vymezené oblasti zveřejňované ve vybraných pedagogických časopisech).
Annotation:
This article’s main theme is an analysis of accessible published degree work and contributions in education journals with a focus on what is known as “experiential education”. We start by introducing the concept of experiential education and trying to define it. We then turn to the analysis of student degree work (masters, doctoral examination work and dissertations) and look specifically at the methodology and particular research tools used. Together with the qualification work we analyse articles published in selected Czech educational journals – Pedagogika, e-Pedagogium, Pedagogická orientace, Gymnasion – likewise with a focus on experiential pedagogy. Our aim is to analyse the methodological techniques exploited in Czech experiential education as presented in the student degree work and in the articles.
Overall we analysed 1,088 student works, 107 of which met the criteria that we had chosen and related to the field of experiential pedagogy. Of these 76 were empirical in research character. Because the overwhelming majority of these works used their own questionnaires or survey questions as research tools, and also interviews and observation, this methodology has only minimal potential for future studies in the field of experiential education. 7 authors used standardized tools for their research. We list these in the text.
We analysed a total of 336 articles from the selected educational journals, and of these only 6 met our chosen criteria and related to “experiential education”. None of them contained empirical research, and so there was no methodology or research instrument. Unlike in the case of the student qualification works we registered no increased interest yet in the theme in the educational journals.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: