Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2014 -
Metodologická studie Methodological Study

(CZ) Morálne usudzovanie merané testom DIT u stredoškolákov (vo vzťahu k pohlaviu, veku a vierovyznaniu)
(EN) Moral Judgment Measured by the DIT Test in Secondary School Pupils (in relation to the variables of sex, age and religious faith)

Strana / Page: 393-406
Autor / Author: Kaliská, L., Kaliský, J.
Klíčová slova / Key words: kognitívna teória morálneho vývinu, test Defining Issues Test 1 (DIT1), morálne usudzovanie, demografické ukazovatele (vek, pohlavie, vierovyznanie), stredoškolská mládež
cognitive theory of moral development, Defining Issues Test 1 (DIT1), moral judgment, demographic indicators (age, sex, religious faith), young people in secondary-school

Anotace:

Štúdia prezentuje zistenia z merania morálneho usudzovania testom Defining Issues Test 1 (DIT1) od J. Resta (1979) u vybranej stredoškolskej mládeže (N=203) v kontexte demografických ukazovateľov (pohlavie, vek a vierovyznanie). Probandi (95%) dosahujú konvenčnú úroveň morálneho usudzovania v súlade s Kohlbergovou teóriou morálneho vývinu. Štúdia podporuje predpoklad, že bez ohľadu na pohlavie sa s dozrievaním osobnosti a jej kognitívnych štruktúr zvyšuje preferovanie postkonvenčnej morálnej úrovne. Štúdia poukazuje i na obmedzenia a limity samotného testu DIT1.



Annotation:

The study presents the finding of measurement of moral judgment using the Defining Issues Test 1 (DIT1) developed by J. Rest (1979) among selected secondary-school pupils (N=203), and focused on determining the effects of demographic indicators (sex, age and religious faith). The subjects (95%) showed a conventional level of moral judgment in line with Kohlberg’s theory of moral development. The study supports the idea that regardless of sex, preference for a post-conventional moral standard rises with the maturing of personality and its cognitive structures. The study also looks at the limitations of the DIT1 Test itself.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}