Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2014 -
Teoretická studie Theoretical Study

(CZ) O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat výchovné ideály
(EN) On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals

Strana / Page: 367-382
Autor / Author: Strouhal, M.
Klíčová slova / Key words: ideje a ideály, pedagogika, výchova, teorie, praxe
ideas and ideals; pedagogy; education; theory; praxis

Anotace:

Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest, a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky: 1. vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta), a 2. filosofické tázání otevírající otázku po smyslu a účelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a „praktickým“: formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi.



Annotation:

The aim of the paper is to discuss the importance of philosophical reflection in pedagogy and the dangers resulting from reducing science to empirical research subject to its specific criteria. Taking reflection on educational ideals as an example, the author shows the importance of philosophy to pedagogy, particularly the way in which it reveals the relationship between what is and what ought to be. This paper endeavours to show that pedagogy has two crucial roots – (1) scientific research establishing that which is (facts), and (2) philosophical inquiry opening up the question of the meaning and aim of education and educational theory. From a certain point of view, educational ideals are both factual and “practical“ in character: we give them a certain shape in notions and representions, they provide orientation for our educational experience, and they help us to build educational theory. Philosophical reflection reveals, however, that educational ideals cannot be reduced ro what can be empirically identified in individual ideas or social praxis.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}