Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1991 -
Studie Studies

(CZ) K problému filosofických předpokladů pedagogiky
(EN) To the problems of the philosophical premises of education

Strana / Page: 437-446
Autor / Author: Smolanová, J., Semrád, J., Švarcová, I.
Klíčová slova / Key words: filosofie výchovy,-filosofická antropologie, člověk jako otevřená a dialogická bytost, podstata, meze a možnosti výchovy, etika výchovy, kultivace a rozvoj tvořivosti


Anotace:

Článek informuje o výzkumu, který chce odpovědět na otázku, co je podstatou výchovy současného člověka, jaké si má výchova stavět cíle. Toto zkoumání pedagogické skutečnosti jako průsečíku vztahů jednotlivce, výchovy a společnosti chce zachytit i otázku možností a mezí výchovy v jejím aspektu morálním a tvořivém. V rámci realizovaného pojetí filosofie výchovy akcentuje vymezení člověka, které je základem filosofické antropologie.



Annotation:

The article deals with an area which has not been developped in our country lately Those who try to solve it put an implicit question concerning the man and his position in the world, in this concrete society into their research. They emphasize that the people here must be educated to restoring the awareness of a dignified man and the consciousness of belonging to the classical Europian cultural values. The research aims at making benefit of such concepts of such philosophical thinking about the education that are anchored in the philosophical anthropology. It follows the deliminationv of the substance and structure of education and its possibilities and limits, The research will be developed in three subthemes: a) the conception of education and its sense in some contemporary philosophies [J. Smolanová] b) to the ethic dimension of the education philosophy [I. Svarcová] c) the philosophical and anthropological starting-points of educational theories of the aesthetical cultivation and creativity of a man. [J. Semrád]. The goal of the solving of the task introduced here is the innovation of some educational categories and the clearing up of the conceptual questions of the education. The results of the task then will provide impulses for the educational practice concerning a deeper reasoning about one’s own presuppositions.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}