(CZ) Obecná východiska koncepce studia učitelství pro první stupeň základní školy
(EN) The general starting-points of the conception of the studies of the first-grade basic school teachers
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: Učitelská příprava, filozofie učitelství, profesionalita učitele, dovednosti komunikativní, didaktické, praxe, didaktika, předmětová didaktika
Stať je věnována novému pojetí pregraduální přípravy učitelů prvního stupně základní školy. Na základě analýzy současného stavu jsou vymezeny základní problémy v tomto typu studia a naznačeny konkrétní přístupy k jejich řešení.
Annotation:
The article is devoted to the general starting-points and the general approaches to the conception of the first-grade basic schools teachers studies. In the 1st part the main problems of this type of the teachers’ studies are deliminated, the absence of any entire philosophy of the teacher’s profession at the first grade, the multidisciplinary study and its low integrity — im connection with the former item- unification and normativity of this study, an unsufficient accent on the general education, an unsatisfacory system of the practical preparation etc. belonging among those major problems. In the second part of the article concrete approaches to the solving of the chosen problems are indicated, those problems presenting the basic frame of the new conception of the in- service preparation of the firstgrade basic school teachers.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: