5-6/1991 -
(CZ) Podnětnost filosoťicko- -pedagogických idejí J . A. Komenského v kontextu současné doby
Annotation:
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Studie Studies
(CZ) Podnětnost filosoťicko- -pedagogických idejí J . A. Komenského v kontextu současné doby
(EN) The stimulating nature of J. A. Comenius’s philosophical and educational ideas in the context of the time present
Strana / Page: 575-580
Autor / Author: Skalková, J.
Klíčová slova / Key words: Aktuálnost myšlení Komenského, pojetí vzdělání soudobé, tendence Vzdělání perspektivní
Anotace: Autor / Author: Skalková, J.
Klíčová slova / Key words: Aktuálnost myšlení Komenského, pojetí vzdělání soudobé, tendence Vzdělání perspektivní
Studie objasňuje, proč a v čem vnímáme dílo J. A. Komenského zvláště aktuálně. Zároveň poukazuje na potřebu v současné době nově formulovat perspektivní vzdělanostní kon- '^epci. Snaží se charakterizovat některé základní tendence jejího zaměření
Annotation:
The study responds to the question in what and how we perceive J. A. Comenius’s work especially topically at the time present. At the same time it marks characteristic features in the conceptions of the curricula of the 20th century and their criticism from the side of the anthropologic and antiscientific streams. It emphasizes the need of a new educational conception and formulates some perspective tendencies of this conception.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: