(CZ) Tvorba standardu cizojazyčného vzdělávání pro vysoké školy technického zaměření
(EN) Creating a Foreign Language Standard for a Technically-Orientated University
Autor / Author: Neuwirfhová, L.
Klíčová slova / Key words: evropská kritéria, mezinárodní kompatibilita, obsah vzdělávání, odborný jazyk, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, standard
Text představuje proces a výsledky výzkumu při tvorbě standardu cizojazyčného vzdělávání na vysokých školách technického zaměření. Vedle stanovení vzdělávacích cílů a odborně zaměřených komunikativních dovedností a jazykových znalostí bylo součástí předkládaného výzkumného šetření určení žádoucí míry odbornosti učebních textů a zajištění institucionální i mezinárodní srovnatelnosti očekávaných výstupů založené na aplikaci evropských kritérií jazykového vzdělávání na odborný jazyk na technicky orientované univerzitě. Jak posílení výuky odborného jazyka, tak mezinárodní kompatibilita jazykového programu jsou plně v souladu s prioritami strategických dokumentů týkajících se terciárního jazykového vzdělávání v ČR i v Evropě.
Annotation:
The article Creating Foreign Language Standard in Technically-Oriented Universities deals with the construction of a flexible standard for world languages based on the application of European criteria for language education, formulated in a Common European Framework of Reference for Languages (2001) and in the European Language Portfolio, to language for academic and technical purposes. National and international comparability can be seen in the standard expected outcomes compatible with standardised European descriptors and the Framework Bl level of achievement. The process of referring to European criteria for language education and their application to language for academic and specific purposes supports comparability rather than identity, allowing for variation, yet following common principles. This concept is suitable not only for the Czech Republic but also in the wider European context.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: