Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2008 -
Diskuse Discussion

(CZ) Co neustale dlužíme J. Patočkovi aneb patočkův přirozený svět a současná pedagogika
(EN) Our Continuing Debt to J. Patočka orPatocka‘s Natural World and Contemporary Educational Theory

Strana / Page: 286-293
Autor / Author: Prokešová, M.
Klíčová slova / Key words: přirozený svět, fyzikální svět, dítě - žák - vychováme, učitel a vychovatel, pojetí vědy, zodpovědné odpovídání


Anotace:

Stať pojednává o přirozeném světě Jana Patočky v kontrastu se světem fyzikálním tak, jak jej chápal /. Patočka. Autorka se snaží ve své stati poukázat na neúplnost v chápání pojetí vědy v současné pedagogice právě připomenutím tohoto Patočkova pojetí, které je podle jejího názoru v současné pedagogice kjejí vlastní škodě opomíjeno.



Annotation:

The article returns to Patočkas early concept of the natural and physical world. Against the background of Patočkas ideas about the natural world and in the context of the contemporary notion of „scientific educational theory“, questions arise that have been overlooked and forgotten from the contemporary standpoint. Educational theory is not just a science drawing on a modelled, theorised, physical world, but also a science that starts from the „natural“ world, based on the subjective picture of the world of our experience (and thus also the mysterious and in contrast to the natural scientific picture of the world the incalculable unpredictable world). The problem of educational theory today is that it deliberately refuses to take this natural world of the human being into consideration). The picture of man and his education is thus reduced in current educational theory to a mere model in a mathematically reconstructed world and so becomes an incomplete and insufficient model; it is the mere simplification of the original natural world. Why is the picture of man from the point of view of the physical world insufficient? Because according to Patočka he is a being whose consciousness is fragmented and lurches between the natural world and the scientific world and suffers an unhappy existence between these two positions, lived as mutual opposites. The current scientific world, however, - and so educational theory too - sees only one side of this, the physical position, but man, and so child, also lives in the natural world. How can we „accompany“ the children and others in general on their path if we do not know how, or do not want, to take into account their autonomous world as well?
The task of educational theory is to create for the future the principles of the kind of educational theory that will take into account not just the physical world but also the natural world in which we really love. This equilibrium between the physical and natural world is lacking in what is known as „scientific educational theory“ today. And this in my view is precisely what we owe to Jan Patočka...



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}