Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2015 -
Diskuse Discussion

(CZ) Zvědečtění (scientifikace) pedagogiky − analýza a perspektivy
(EN) The Scientification of Pedagogy – Analysis and Prospects

Strana / Page: 193-206
Autor / Author: Brezinka, W.
Klíčová slova / Key words: pedagogika, véda, scientifikace, pedagogická příprava, pedagogická teorie, pedagogická praxe, učitelská příprava, pedagogika jako véda, empirická pedagogika, praktická pedagogika
pedagogy, science, scientification, pedagogic training, pedagogic theo¬ry, pedagogic practice, teacher training, pedagogics as a science, empirical pedagogics, practical

Anotace:

Článek tematizuje problematiku vymezení pedagogiky jako védy v její historické perspektivě i aktuální pedagogické diskusi. Studie se v tomto ohledu mimo jiné zabývá profesní zdatností pedagogů — zejména vědomostmi a dovednostmi potřebnými pro výkon pedagogického povolání — a zamýšlí se, zdali současné pojetí vzdělávání vychovatelů a učitelů daných cílů dosahuje, ji může dosáhnout. Pozornost je věnována skutečnosti tzv. zvědečtení pedagogiky a dopadu tohoto fenoménu na strukturu i pojetí pedagogické přípravy. V neposlední řade se autor zamýšlí nad možnými doporučeními pro další vývoj pedagogické přípravy a pro rozvoj oboru pedagogika celkové.



Annotation:

The article takes as theme the problem of definition of pedagogy/education as a sci¬ence in both historical perspective and current pedagogic discussion. In this respect the study is concerned inter alia with the professional capabilities of teachers — specifically knowledge and skills needed in the teaching profession — and reflects on whether the current concept of teacher training is achieving or could achieve the goals in question. Attention is devoted to the reality of what is known as the "scientification" of pedagogics and the impact of this phenomenon on the structure and conception of teacher training. Last but not least the author considers possible recommendations for the further evolu¬tion of teacher training and for the development of the field of pedagogy/education in general.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}