(CZ) Zvědečtění (scientifikace) pedagogiky − analýza a perspektivy
(EN) The Scientification of Pedagogy – Analysis and Prospects
Autor / Author: Brezinka, W.
Klíčová slova / Key words: pedagogika, véda, scientifikace, pedagogická příprava, pedagogická teorie, pedagogická praxe, učitelská příprava, pedagogika jako véda, empirická pedagogika, praktická pedagogika
pedagogy, science, scientification, pedagogic training, pedagogic theo¬ry, pedagogic practice, teacher training, pedagogics as a science, empirical pedagogics, practical
Článek tematizuje problematiku vymezení pedagogiky jako védy v její historické perspektivě i aktuální pedagogické diskusi. Studie se v tomto ohledu mimo jiné zabývá profesní zdatností pedagogů — zejména vědomostmi a dovednostmi potřebnými pro výkon pedagogického povolání — a zamýšlí se, zdali současné pojetí vzdělávání vychovatelů a učitelů daných cílů dosahuje, ji může dosáhnout. Pozornost je věnována skutečnosti tzv. zvědečtení pedagogiky a dopadu tohoto fenoménu na strukturu i pojetí pedagogické přípravy. V neposlední řade se autor zamýšlí nad možnými doporučeními pro další vývoj pedagogické přípravy a pro rozvoj oboru pedagogika celkové.
Annotation:
The article takes as theme the problem of definition of pedagogy/education as a sci¬ence in both historical perspective and current pedagogic discussion. In this respect the study is concerned inter alia with the professional capabilities of teachers — specifically knowledge and skills needed in the teaching profession — and reflects on whether the current concept of teacher training is achieving or could achieve the goals in question. Attention is devoted to the reality of what is known as the "scientification" of pedagogics and the impact of this phenomenon on the structure and conception of teacher training. Last but not least the author considers possible recommendations for the further evolu¬tion of teacher training and for the development of the field of pedagogy/education in general.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: