Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2008 -
Diskuse Discussion

(CZ) Vzdělanost/narodní vzdělanost: nevyjasněný pojem pedagogické teorie
(EN) „Vzdělanost / National vzdělanost“: The unclarifíed term in Czech educational theory

Strana / Page: 275-285
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: funkční gramotnost, národní kultura, národní vzdělanost, parametry vzdělanosti, úroveň vzdělání, výsledky vzdělávání, vzdělanost obyvatelstva


Anotace:

Stať se zabývá objasňováním pojmu „vzdělanost/ národní vzdělanost“, který je často používán, aniž by byl přesně definován. Protože pedagogická teorie tento pojem nevymezuje, je nutno jeho obsah odvodit z významů, které jsou s ním spojovány ve vědeckém i nevědeckém diskurzu. Jsou uváděna různá pojetí, z nichž se vyjevuje komplikovanost pojmu vytvářená kvalitativně odlišnými významy. Jako adekvátní se jeví pojetí, podle něhož „národní vzdělanost“je konstituentem širšího fenoménu „národní kultura“, zkoumaného v jiných sociálních vědách.



Annotation:

The text focuses on clarifying the term „vzdělanost“ (variously: „education“, „learning“) which is often used in Czech pedagogical theory and other social sciences but which is not precisely defined and has no direct equivalent in other languages. In English the only possible equivalent is the term, educational attainment, but this only expresses one of the several meanings of the word „ vzdělanost“. In the text the following meanings of the word are clarified: (1) Achieved level of education in the population of the country, e.g. proportion of people with higher secondary education or university education. (2) Educational results of pupils produced by school education and measures e.g. by PISA tests. (3) Functional literacy of the adult population. (4) Attributes of the educational system of the country which are the basis for the creation of a certain degree of learning in the population and are quantatively represented. (5) Education as ap art of national culture, as studied for example in ethnology of cross-cultural psychology. (6) Education in the sociological sense, manifest for example in the educational value preferences in familes. (7) Education in historiographical study of the development of schooling and learning in the context of social development as a whole.
The author concludes by arguing that the concept of „vzdělanost“ is multidisciplinary in character and therefore needs to be clari-fied not just in its relationship to educational theory, but also in combination with the interpretations offered by sociology, theory of culture, cross-cultural psychology, his-tory etc.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}