Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2015 -
Metodologická studie Methodological Paper

(CZ) Hodnocení interkulturní komunikační kompetence: adaptace a ověření psychometrických vlastností české verze dotazníku YOGA
(EN) The Assessment of Intercultural Communicative Competences: The Adaptation and verification of the psychometric properties of a Czech version of the YOGA questionnaire

Strana / Page: 413-433
Autor / Author: Uličná, K.
Klíčová slova / Key words: dotazník YOGA, interkulturní komunikační kompetence, psychometrické vlastnosti dotazníku, reliabilita dotazníku, Cronbachovo alfa, validita dotazníku, faktorová analýza, korelace
YOGA questionnaire, intercultural communicative competence, psychometric

Anotace:

Cílem předložené metodologické studie je představit české odborné veřejnosti adaptaci a psychometrické vlastnosti české verze nástroje zaměřeného na hodnocení interkulturní komunikační kompetence (ICC) a jejích dimenzí. Jedná se o dotazník YOGA, který vznikl v týmu prof. Alvina Fantiniho v USA. Vzhledem k relativní výjimečnosti tohoto nástroje dané jeho návazností na jasně definovaná teoretická východiska i jeho relativně snadnou dostupností jsme se rozhodli prezentovat proces tvorby jeho české verze a jeho kvalitativní i kvantitativní ověření s cílem charakterizovat jeho vlastnosti v českém prostředí. Datový soubor tvořilo 319 studentů učitelství cizích jazyků. Návratnost dotazníků byla 78  %. Uskutečněn byl tzv. dostupný výběr. Validita dotazníku byla ověřena prostřednictvím analýzy struktury dotazníku pomocí explorační faktorové analýzy s nekolmou rotací. Reliabilita dotazníku i jednotlivých dimenzí ICC byla následně zjišťována pomocí koeficientu vnitřní konzistence Cronbachovo alfa. Vnitřní konzistence čtyř sledovaných dimenzí ICC se pohybovala mezi 0,85 a 0,92. Prezentovány jsou rovněž hodnoty Pearsonova korelačního koeficientu pro korelace mezi nekolmými faktory a mezi indexy příslušných dimenzí.



Annotation:

The aim of the methodological study is to present the adaptation and psychometric properties of a Czech version of a questionnaire focused on the assessment of intercultural communicative competence to a Czech professional public. This is the YOGA questionnaire developed by a team led by prof. Alvino Fantini in the USA. The questionnaire is an exceptionally valuable instrument because of its clearly defined theoretical rationale as well as its availability. We thus decided to present the process of creation of the Czech version and its qualitative and quantitative verification with the aim of characterising its parameters in the Czech environment. The questionnaire return rate was 78 %. Availability sampling was applied. Analytical procedures were made in the IBM SPPS Statistics version 21, namely exploratory factor analysis, Pearson correlation coefficients and Cronbach’s alpha. The results were quite positive regarding the quality of the YOGA questionnaire.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}