Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2015 -
Studie Studies

(CZ) Metodologický profil kvantitatívnych výskumných štúdií publikovaných v časopise Pedagogika: porovnanie období 1995–2000 a 2010–2014
(EN) A Methodological Profile of Quantitative Research Studies Published in the Journal Pedagogika: Comparison of the periods 1995–2000 and 2010–2014

Strana / Page: 372-391
Autor / Author: Gavora, P.
Klíčová slova / Key words: systematická analýza, časopisecké štúdie, výskumné štúdie, metodológia kvalitatívneho výskumu
systematic review, journal articles, research articles, quantitative research methodology

Anotace:

Článok analyzuje kvantitatívne štúdie, ktoré vyšli v časopise Pedagogika v období 1995–2000 a 2010–2014 formou systematickej obsahovej analýzy. Nástrojom na to bola kódová schéma vypracovaná na tento účel, ktorá sa skladala zo 17 kategórií vytvárajúcich spolu metodologický profil. Pokiaľ ide o typ výskumu, v druhom období bol zaznamenaný výrazný nárast relačného výskumu v porovnaní s prvým obdobím. Repertoár výskumných metód sa zmenil málo, nepribudli nové druhy metód, klesla frekvencia dotazníkov, ale stúplo používanie testov. Značne deficitné bolo pozorovanie, aj keď v porovnaní s prvým obdobím frekvencia mierne stúpla. V počte výskumných metód i výskumných nástrojov v jednej štúdii nenastalo zvýšenie, vysoko prevládla jedna metóda a jeden nástroj. Výskumné nástroje, ktoré autori použili, mali len zriedkavo uvedené psychometrické údaje. V druhom období sa zvýšil podiel inferenčnej štatistiky v porovnaní s deskriptívnou. Je možné konštatovať, že metodologický profil časopisu Pedagogika v období 2010–2014 je hodnotnejší ako v období 1995–2000, trend ukazuje na tendenciu k zlepšovaniu.



Annotation:

The article analyses studies published in the journal Pedagogika in the periods 1995–2000 and 2010–2014 by employing systematic content analysis. The instrument chosen was a code schema drawn up for this purpose and consisting of 17 categories that together create a methodological profile. As far as type of research is concerned, the second period shows a substantial grown in relational research as compared to descriptive research. The repertoire of research changed little, new kinds of method were not adopted, but there was a fall in the frequency of questionnaires and rise in the use of tests. There was a comparative lack of observational methods, although their frequency increased slightly in the later period. The use of multiple methods in individual studies did not increase, and the great majority of studies used only one method and one tool. The research instruments employed by authors only very rarely presented psychometric data. In the second period we see a greater proportion of inferential statistics as compared to the descriptive. We can say that the methodological profile of Pedagogika Journal in the period 2010−2014 is better than it was in the period 1995−2000, and that the trend has been towards improvement.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}