Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/2015 (INT) -
Teoretická studie Theoretical Paper

Page: 459-470
Author: Hábl, J.
Key words: education, pedagogy, post/modernity, metanarratives, philosophy

Annotation:

The goal of this study is to sketch three main philosophical tenets or metanarratives of the so-called period of modernity in order to show their implications for the educational leading of a child in the western world (primarily in Central Europe).
Each subchapter will outline one metanarrative or tenet of modernity and show its implication for pedagogy. The tenets are as follows: first, the naturalistic metanarrative which promoted the hegemony of science and offered technological control of the physical world; second, the romantic metanarrative of moral, aesthetic, and spiritual sensibility that gives life subjective meaning and purpose, regardless of objective reality, and third, the liberal metanarrative of freedom and tolerance through which cultural diversity is governed and policed. We will see that the naturalistic and romantic notions of the search for secure knowledge brought about tensions calling for resolution. The liberal imperative offered an effective solution. It established a philosophical framework within which the two could live together in relative harmony despite the significant differences between them.
The analysis of the three metanarratives will enable the reader: 1. to see how schools have played an essential role in implementing the agenda of modernity; 2. to understand the specific challenge contemporary pedagogy faces as a result of the crisis of the modern paradigm that the Western world has encountered for several decades. The postmodern school ‘clientele’ – the child or student – does not share the modern metanarrative. In fact, the postmodern person does not believe in any metanarrative any more.
The key question this study intends to raise is – and not just for theorists of education – whether
it is possible (in the long term) to maintain any school or society composed of individuals who do not share any unifying metanarrative. By raising this question the study suggests that one of the key tasks of contemporary pedagogy is to seek a metanarrative framework that would be admissible both to educators and to contemporary postmodern children or students, and thus make education legitimate and meaningful.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}