Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2008 -
Studie Studies

(CZ) Učitelovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy) prehľad problematiky
(EN) Teacher‘s Views of Their Own Efficacy: A Review

Strana / Page: 222-235
Autor / Author: Gavora, P.
Klíčová slova / Key words: sebaponímanie učitela, osobná zdatnost vnímaná učitelom, vnímanie vlastných schopností, vnímanie potencialtt vyučovania, locus of control


Anotace:

Studia sa zaoberá u nás poměrné málo známým a málo preskúmaným konceptom - osobnou zdatnosťou vnímanou učitelbm. Je to učitelové chápanie vlastných potencialtt ako důležitého regulátora jeho konania. Profesijná zdatnost sa týká dvoch oblastí jeho vplyvov. Je to jednak hodnotenie vlastných schopností působit‘ na rozvoj iiaka, jednak posudzovanie potencialtt vyulovania překonat‘menej priaznivé vonkajsie faktory (rodinnéprostredie, nízké schopnosti iiaka, materiálně možnosti školy). Uvedené dva faktory učitel hodnotí oddělené. Může mať například vysoká vieru vo vlastné schopnosti, ale nízku vieru, ze vyučovanie ako institucionálně působenie na iiaka překoná niektoré nepriaznivé vlastnosti iiaka, jeho rodinného prostredia a školy. Vysoká úroveň osobné vnímanej zdatnosti učiteía má blízky vztah k učitelbvej húievnatosti, experimentátorstvu, prekonávaniu problémov, zavádzaniu takých vyučovacích postupov, ako sú problémové úlohy, skupinová práca iiakov, individuálně projekty iiakov a pod.



Annotation:

The paper deals with an important self-regulatory capacity in the teacher, i.e. his view of his own efficacy. The concept, originally elaborated by Albert Bandura, has important consequences in the field of education. It shows (1) how the teacher perceives his/her abilities to influence the pupil and (2) how he/she judges the potential of instruction to overcome unfavourable external factors, such as family environment. As research has revealed, teachers with a high view of their own efficacy are more resilient, more motivated, and have a tendency to introduce new instructional strategies, to pay attention to individual pupils, etc. The paper shows the developmental curve of teacher view of own efficacy and discusses the influences of pre-service training and professional development programmes on teachers‘ views of their own performance.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}