(CZ) Učitelovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy) prehľad problematiky
(EN) Teacher‘s Views of Their Own Efficacy: A Review
Autor / Author: Gavora, P.
Klíčová slova / Key words: sebaponímanie učitela, osobná zdatnost vnímaná učitelom, vnímanie vlastných schopností, vnímanie potencialtt vyučovania, locus of control
Studia sa zaoberá u nás poměrné málo známým a málo preskúmaným konceptom - osobnou zdatnosťou vnímanou učitelbm. Je to učitelové chápanie vlastných potencialtt ako důležitého regulátora jeho konania. Profesijná zdatnost sa týká dvoch oblastí jeho vplyvov. Je to jednak hodnotenie vlastných schopností působit‘ na rozvoj iiaka, jednak posudzovanie potencialtt vyulovania překonat‘menej priaznivé vonkajsie faktory (rodinnéprostredie, nízké schopnosti iiaka, materiálně možnosti školy). Uvedené dva faktory učitel hodnotí oddělené. Může mať například vysoká vieru vo vlastné schopnosti, ale nízku vieru, ze vyučovanie ako institucionálně působenie na iiaka překoná niektoré nepriaznivé vlastnosti iiaka, jeho rodinného prostredia a školy. Vysoká úroveň osobné vnímanej zdatnosti učiteía má blízky vztah k učitelbvej húievnatosti, experimentátorstvu, prekonávaniu problémov, zavádzaniu takých vyučovacích postupov, ako sú problémové úlohy, skupinová práca iiakov, individuálně projekty iiakov a pod.
Annotation:
The paper deals with an important self-regulatory capacity in the teacher, i.e. his view of his own efficacy. The concept, originally elaborated by Albert Bandura, has important consequences in the field of education. It shows (1) how the teacher perceives his/her abilities to influence the pupil and (2) how he/she judges the potential of instruction to overcome unfavourable external factors, such as family environment. As research has revealed, teachers with a high view of their own efficacy are more resilient, more motivated, and have a tendency to introduce new instructional strategies, to pay attention to individual pupils, etc. The paper shows the developmental curve of teacher view of own efficacy and discusses the influences of pre-service training and professional development programmes on teachers‘ views of their own performance.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: