(CZ) Využití aktivit podporujících profesní rozvoj a vnímání jejich překážek učiteli základních a středních škol
(EN) Use of activities supporting professional development and their perceived obstacles by teachers of primary and secondary schools
Autor / Author: Michek, S.
Klíčová slova / Key words: profesní rozvoj učitelů, překážky profesního rozvoje, učitelé
teachers’ professional development, obstacles of professional development, teachers
V souvislosti s výsledky mezinárodního šetření TALIS 2013, se snahou o zavedení kariérního řádu a s důrazem na profesní rozvoj pedagogických pracovníků nabývají na významu otázky, jak se profesně rozvíjejí současní učitelé v ČR, jaké využívají aktivity podporující jejich profesní rozvoj a v čem vidí překážky svého profesního rozvoje. V příspěvku jsou představeny výsledky dotazníkového šetření. Studie prezentuje rozdíly u učitelů základních a středních škol v preferenci aktivit podporujících jejich profesní rozvoj v závislosti na typu školy, kde působí, genderu učitelů a délce pedagogické praxe. Jako nejvýznamnější překážku uváděli učitelé kolizi aktivit profesního rozvoje se svým rozvrhem.
Annotation:
In relation with the results of an international survey TALIS 2013 with the aim of introducing career system and emphasis on the teachers’ professional development are becoming increasingly important issues as they develop professionally current teachers in the Czech Republic, which they use activities that support their professional development, and where they see the obstacles of their professional development. The article presents the results of a questionnaire survey. The article has shown differences in preferences of teachers of primary and secondary schools in activities supporting the teachers' professional development. This difference depends on the type of school where they operate, gender and teachers' practice in the profession. Conflict with the schedule was major obstacle of professional development what was mentioned by teachers.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27, 10–20.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007
Factum Invenio (2009). Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků pro zkvalitňování jejich pedagogické práce. Učitelé ZŠ a SŠ. Praha: MŠMT.
Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915–945.
http://dx.doi.org/10.3102/00028312038004915
Kašparová, V., Boudová, S., Ševců, M., & Soukup, P. (2014a). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: ČSI.
Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., … Ševců, M. (2014b). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: ČSI.
Kašparová, V., Potužníková, E., & Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528–556.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-4-528
Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258.
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita.
McKinsey & Company (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company.
OECD (1998). Staying ahead. In-service training and teacher professional development. Paris: OECD.
OECD (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264068780-en
OECD (2013). Teaching and Learning International Survey (TALIS). Conceptual framework. Paris: OECD.
Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele České republice − nekonečný příběh? Orbis scholae, 8(3), 9−21.
Scheerens, J. (Ed.) (2010). Teachers' professional development. Europe in international comparison: An analysis of teachers' professional development based on the OECD's Teaching and Learning International Survey (TALIS). Luxemburg, Office for Official Publication of the European Union.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum.
Taylor, M., Yates, A., Meyer, L. H., & Kinsella, P. (2011). Teacher professional leadership in support of teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 27, 85–94.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.005
Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24, 80–91.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004
Wilson, S. M., & Berne, J. (1999). Teacher learning and the acquisition of professional knowledge: An examination of research on contemporary professional development. Review of Research in Education, 24, 173–209.
http://dx.doi.org/10.2307/1167270
http://dx.doi.org/10.3102/0091732X024001173
Yoon, K. S., Duncan, T., Lee, S. W.-Y., Scarloss, B., & Shapley, K. (2007). Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Southwest.
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27, 10–20.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007
Factum Invenio (2009). Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků pro zkvalitňování jejich pedagogické práce. Učitelé ZŠ a SŠ. Praha: MŠMT.
Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915–945.
http://dx.doi.org/10.3102/00028312038004915
Kašparová, V., Boudová, S., Ševců, M., & Soukup, P. (2014a). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: ČSI.
Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., … Ševců, M. (2014b). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: ČSI.
Kašparová, V., Potužníková, E., & Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528–556.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-4-528
Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258.
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita.
McKinsey & Company (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company.
OECD (1998). Staying ahead. In-service training and teacher professional development. Paris: OECD.
OECD (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264068780-en
OECD (2013). Teaching and Learning International Survey (TALIS). Conceptual framework. Paris: OECD.
Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele České republice − nekonečný příběh? Orbis scholae, 8(3), 9−21.
Scheerens, J. (Ed.) (2010). Teachers' professional development. Europe in international comparison: An analysis of teachers' professional development based on the OECD's Teaching and Learning International Survey (TALIS). Luxemburg, Office for Official Publication of the European Union.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum.
Taylor, M., Yates, A., Meyer, L. H., & Kinsella, P. (2011). Teacher professional leadership in support of teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 27, 85–94.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.005
Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24, 80–91.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004
Wilson, S. M., & Berne, J. (1999). Teacher learning and the acquisition of professional knowledge: An examination of research on contemporary professional development. Review of Research in Education, 24, 173–209.
http://dx.doi.org/10.2307/1167270
http://dx.doi.org/10.3102/0091732X024001173
Yoon, K. S., Duncan, T., Lee, S. W.-Y., Scarloss, B., & Shapley, K. (2007). Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Southwest.