Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2017 -
Výzkumná studie Research Paper

(CZ) Curriculum for Excellence: kurikulum založené na kompetencích a zkušenosti z jeho implementace
(EN) Curriculum for Excellence: A curriculum based on competences and experiences from its implementation

Strana / Page: 56-77
Autor / Author: Holec, J., Dvořák, D.
Klíčová slova / Key words: kurikulum, Curriculum for Excellence, klíčové kompetence, kurikulární reforma, Skotsko
Curriculum, Curriculum for Excellence, key competences, curricular reforms, Scotland

Anotace:

Druh studie – Případová studie popisuje charakteristiky skotského kurikula všeobecného vzdělávání a vývoj za deset let od počátku kurikulární reformy.
Hlavní téma – Skotské Curriculum for Excellence (CfE) je obecně považováno za modelový případ celosvětové proměny kurikulární praxe na počátku nového tisíciletí. Zdůrazněním obecných kompetencí, interdisciplinárního přístupu a autonomie škol při utváření kurikula se podobá českým rámcovým vzdělávacím programům.
Posloupnost výkladu – Jsou uvedena konceptuální východiska pro klasifikaci kurikula i odpovídající reformy a stručně je charakterizována metoda studie jedné země. Popisujeme vzdělávací systém Skotska, vznik nového kurikula, jeho strukturu, přijetí ve školách. Důraz klademe na vývoj kurikula a všeobecného školství od zahájení reformy a na současné diskuse i úpravy kurikulární politiky.
Závěry – Skotská kurikulární reforma je odvážná a inovativní v celkových cílech, ale málo specifická v  jejich monitorování a naplňování. Současné úpravy stavějí do popředí základní gramotnosti i celkovou pohodu dětí a posilují roli externího hodnocení výsledků žáků a škol.



Annotation:

Type of study – A case study is describing the characteristics of the Scottish curriculum of general education and its evolution in ten years from the beginning of curricular reform.
Main theme – The Scottish Curriculum for Excellence (CfE) is generally considered a model for global transformation of curricular practice at the beginning of the new millennium. In its emphasis on general competences, an interdisciplinary approach and school autonomy in the creation of curricula it is similar to the Czech framework educational programmes.
Order of exposition – The article presents the conceptual starting points for the classification of curricula and corresponding reforms and gives a brief characterisation of the method of the study of one country. We give an account of the Scottish educational system, the development of the new curriculum, its structure and its acceptance in schools. We put the stress on the evolution of the curriculum and general schooling from the launch of reform and on the current discussion and modifications of curricular policy.
Conclusions – The Scottish curricular reform is audacious and innovative in its overall goals, but insufficiently specific in its monitoring and fulfilment. The current modifications highlight basic literacy skills and the overall comfort of children and are strengthening the role of external assessment of the results of pupils and schools.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:

Bassey, M. (2006). Case study research in educational settings. Maidenhead: Open University Press − McGraw-Hill.

Blase, J., & Bjork, L. (2010). The micropolitics of educational change and reform: Cracking open the black box. In A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan & D. Hopkins, Second international handbook of educational change (s. 237–258). Dordrecht: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-90-481-2660-6_14

Bogner, A., & Menz, W. (2009). The theory-generating expert interview: epistemological interest, forms of knowledge, interaction. In A. Bogner, B. Littig & W. Menz (Eds.), Interviewing experts (s. 43–80). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1057/9780230244276
https://doi.org/10.1057/9780230244276_3

Bruner, J. S. (1964). Vzdělávací proces. Praha: Interní tisk. [Přetištěno SPN, 1965].

Cairney, P. (2009). Implementation and the governance problem: A pressure participant perspective. Public Policy and Administration, 24(4), 355–377.
https://doi.org/10.1177/0952076709340508

Culpepper, P. D. (2005). Single country studies and comparative politics. Italian Politics & Society, 60, 2–5.

Dvořák, D. (2012a). Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Dvořák, D. (2012b). Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica, 17(2), 9–26.

Education Scotland. (bez data). Principles for curriculum design. Dostupné z http://www.educationscotland.gov.uk/learningandteaching/thecurriculum/howisthecurriculumorganised/principles/

Greger, D. (2015). Metodologie srovnávací pedagogiky ve světě, u nás a v kontextu této publikace. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (s. 59–63). Praha: Pedagogická fakulta UK.

Harlen, W. (1996). Four years of change in education 5−14. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education. Dostupné z http://dspace.gla.ac.uk:8080/bitstream/1905/249/1/075.pdf

HMIe. (2009). Improving Scottish education. A report by HMIE on inspection and review 2005−2008. Dostupné z http://www.educationscotland.gov.uk/Images/ise09_tcm4-712882.pdf

Hulme, M., Baumfield, V., Livingston, K., & Menter, I. (2009). The Scottish curriculum in transition: Curriculum for Excellence. Příspěvek na výroční konferenci British Educational Research Association (BERA), Manchester.

Humes, W. (2013). The origins and development of curriculum for excellence: Discourse, politics and control. In M. Priestley & G. Biesta (Eds.), Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice (s. 13–34). London: Bloomsbury.

Hutchinson, C., & Hayward, L. (2005). The journey so far: Assessment for learning in Scotland. Curriculum Journal, 16(2), 225–248.
https://doi.org/10.1080/09585170500136184

Ježková, V., Dvořák, D., & Chapman, C. (2010). Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Karolinum.

Janík, T., Pešková, K., Janko, T., Spurná, M., & Knecht, P. (2016). Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření. Příspěvek prezentovaný na XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice.

Kelly, A. V. (1999). The curriculum: Theory and practice. (4. vyd.) London: Sage.

Levin, B. (2000). Putting students at the centre in education reform. Journal of Educational Change, 1(2), 155–172.
https://doi.org/10.1023/A:1010024225888

Machin, S., McNally, S., & Wyness, G. (2013). Education in a devolved Scotland: A quantitative analysis. [Report of the Economic and Social Research Council.] Dostupné z cep.lse.ac.uk/pubs/download/special/cepsp30.pdf

Maršák, J., & Pastorová, M. (2012). Revize kurikula pro povinné vzdělávání (srovnávací analýza). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

OECD. (2015). Improving schools in Scotland: An OECD perspective. Dostupné z http://www.oecd.org/edu/school/improving-schools-in-scotland.htm

Paterson, L. (2014). Education and opportunity: is the UK departing from a common tradition? Journal of the British Academy, 2, 101–123.

Phillips, D., & Schweisfurth, M. (2014). Comparative and international education: An introduction to theory, method, and practice. London: A&C Black.
https://doi.org/10.1080/03050068.2013.871833

Priestley, M. (2012). Curriculum for Excellence: transformational change or business as usual? Interacções, 8(22), 178−195.

Priestley, M. (17. 2. 2016). Expert interview. University of Stirling.

Priestley, M., & Biesta, G. (Eds.). (2013). Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice. London: A&C Black.

Priestley, M., Biesta, G. J. J., Philippou, S., & Robinson, S. (2015). The teacher and the curriculum: exploring teacher agency. In D. Wyse, L. Hayward & J. Pandya (Eds.), The SAGE handbook of curriculum, pedagogy and assessment (s. 187–201). London: Sage.

Priestley, M., & Humes, W. (2010). The development of Scotland's Curriculum for Excellence: amnesia and déjà vu. Oxford Review of Education, 36(3), 345–361.
https://doi.org/10.1080/03054980903518951

Priestley, M., & Minty, S. (2012). Developing Curriculum for Excellence: Summary of findings from research undertaken in a Scottish local authority. Stirling: University of Stirling.

Priestley, M., & Minty, S. (2013). Curriculum for Excellence:, A brilliant idea, but...'. Scottish Educational Review, 45(1), 39–52.

Priestley, M., & Sinnema, C. (2014). Downgraded curriculum? An analysis of knowledge in new curricula in Scotland and New Zealand. Curriculum Journal, 25(1), 50–75.
https://doi.org/10.1080/09585176.2013.872047

Rabušicová, M., & Záleská, K. (2016). Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26(3), 346–378.
https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-346

Renkema, W.-J. (1998). Knowledge of the traveler: case study research and the problem of generalizability. Tertium Comparationis, 4(1), 21–36.

Scottish Executive. (2000). The structure and balance of the curriculum. Dundee: Learn-ing and Teaching Scotland.

Scottish Executive. (2004). A Curriculum for Excellence. Edinburgh: autor.

Scottish Executive (2006a). Ambitious, excellent schools: our agenda for action. Edinburgh: autor.

Scottish Executive. (2006b). A Curriculum for Excellence: Progress and proposals [A paper from the Curriculum Review Programme Board]. Edinburgh: autor.

Scottish Executive, Education Department. (2007). OECD review of the quality and equity of education outcomes in Scotland: Diagnostic report. Dostupné z https://www.oecd.org/edu/school/39744132.pdf

Scottish Government. (2008). Building the curriculum 3 - a framework for learning and teaching. Dostupné z www.education.gov.scot/Documents/btc3.pdf

Scottish Government. (bez data). Curriculum for Excellence: Experiences and outcomes. Dostupné z www.education.gov.scot/Documents/all-experiences-and-outcomes.pdf

Scottish Government. (2016). Assessing children's progress. On-line http://news.gov.scot/news/assessing-childrens-progress

Sinnema, C., & Aitken, G. (2013). Emerging international trends in curriculum. In M. Priestley & G. J. J. Biesta, Reinventing the curriculum: new trends in curriculum policy and practice (s. 141–163). London: Continuum.

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.

Stake, R. E., & Trumbull, D. J. (1982). Naturalistic generalizations. Review Journal of Philosophy and Social Science, 7(1–2), 1–12.

Stará, J. (2011). Výzkumy souladu záměru vzdělávacích programů s jejich implementací. Pedagogika, 61(3), 290–305.

Steiner-Khamsi, G. (2010). The politics and economics of comparison. Comparative Education Review, 54(3), 323−342.
https://doi.org/10.1086/653047

Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. Heinemann Educational Publishers.

Straková, J. (2007). Kurikulární reforma z pohledu šetření Kalibro. Pedagogika, 57(1), 21–36.

Straková, J. (2013). Jak dál s kurikulární reformou. Pedagogická orientace, 23(5), 734–743.
https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-734

Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5), 615–633.
https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-615

Švec, V., Kašpárková, S., & Kavanová, A. (2005). Kurikulum základní školy z pohledu učitelů a žáků středních škol a jejich rodičů: zamyšlení nad výsledky výzkumné sondy. In J. Maňák & T. Janík (Eds.), Orientace české základní školy (s. 194–204). Brno: Masarykova univerzita.

Walterová, E. (1994). Kurikulum – proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita.

Watson, C. (2010). Educational policy in Scotland: inclusion and the control society. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(1), 93–104.
https://doi.org/10.1080/01596300903465443

Yates, L., & Young, M. (2010). Globalisation, knowledge and the curriculum. European Journal of Education, 45(1), 4–10.
https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2009.01412.x

Young, M. (2008). From constructivism to realism in the sociology of the curriculum. Review of Research in Education, 32(1), 1–28.
https://doi.org/10.3102/0091732X07308969




Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}