(CZ) Hnutí Camphill na pozadí sociálněpedagogické reformy počátku minulého století
(EN) The Camphill Movement against the Background of Social Educational Reform at the Beginning of the Last Century
Autor / Author: Klímová, Š.
Klíčová slova / Key words: hnutí Camphill, anthroposofie, Karl König, Rudolf Steiner, léčebná pedagogika, idea sociální trojčlennosti
camphill, Camphill Movement, Karl König, therapeutic education, Ita Wegman, anthroposophy, Rudolf Steiner, community
Historicko-pedagogická studie pojednává o mezinárodním hnutí Camphill, důvodech jeho vzniku ve čtyřicátých letech 20. století, o úloze rakouského lékaře Karla Königa v roli nejen duchovního vůdce hnutí, stejně jako o motivaci zakladatelů hnutí k založení prvního společenství. Studie si klade za cíl seznámit čtenáře s myšlenkovými východisky hnutí Camphill v kontextu doby jeho vzniku a v kontextu základního ideového rámce, z něhož hnutí čerpalo – anthroposofie. Popisuje rovněž úlohu léčebné pedagogiky a sociální trojčlennosti jako základních pilířů camphillu.
Annotation:
This study in educational history aims to present the Camphill movement, its history and the range of current problem areas relating to the functioning of comunities, particularly the British ones, that have now existed for more than 75 years. The main theme is the camphill anthroposophical community, which was the point of intersection of two independent aspirations – the provision of education for children with mental disability at a time when these children were considered to be ineducable, and the creation of an alternative community in which human equality would not depend on inner or outer criteria. The first part of the study is concerned with the reasons for the combination of these aspirations in the conception of the camphill community together with a brief account of the development of camphill in the Camphill international movement, including the role of the Czech Republic within it. The second part offers an outline of the current challenges facing the movement as a consequence of that development.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Bock, F. (Ed.). (2004). The builders of Camphill: lives and destinies of the founders. Edinburgh: Floris Books.
Bang, M. J. (Ed.). (2010). A portrait of Camphill: from founding seed to worldwide movement. Edinburgh: Floris Books.
Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
Hansmann, H. (1992). Education for special needs: principles and practice in Camphill Schools. Edinburgh: Floris Books.
https://doi.org/10.1080/0885625920070106
Hart, N., & Monteux, A. (2004). An introduction to Camphill communities and the BA in curative education. Scottish Journal of Residental Child Care, 3(1), 67−74.
Hradil, R. (2002). Průvodce českou anthroposofií. Hranice: Fabula.
Jackson, R. (2013). Karl Koenig, Stanley Segal, and Herbert Gunzburg: pioneers in the field of intellectual disability in Britain. International Journal of Developmental Disabilities, 59(1), 47−60.
https://doi.org/10.1179/2047387712Y.0000000003
Jackson, R. (2014). Dr. Karl König: a brief surfy of his extraordinary early years. Scottish Medical Journal, 0(0), 1−4.
Jackson, R. (2015). Anthroposophical hotspot. Camphill Correspondence.
Kasper, T., & Kasperová, D. (2013). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
Koenig, B. (2010). Recollections of my life. [Transl. by Robin Jackson]. Drumoak: Robin Jackson.
König, K. (1947). The Camphill Rudolf Steiner Schools for children in need of special care. Superintendent’s Report. January 1946 to January 1947. Aberdeen.
König, K. (1960a). Mignon. A tentative history of Curative Education I. The path of curative education. The Cresset, 6(4).
König, K. (1960b). Mignon. A tentative history of Curative Education II. The path of curative education. The Cresset, 7(1).
König, K. (1960c). The Camphill Movement: two essays. Botton Village: Camphill Press on behalf of the Association of Camphill Communities.
König, K. (1965). The three essentials of camphill. The Cresset, 12(1).
König, K. (2009). The child with special needs: letters and essays on curative education. Edinburgh: Floris Books.
Matulčíková, M. (2007). Reformno/pedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava: Musica Liturgica.
Müller-Wiedemann, H. (1996). Karl König: a Central-European biografy of the twentieth century. [Transl. by Simon Blaxland-de Lange, edited by Friedwart Bock]. Whitby: Camphill.
Průcha, Jan. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
Reformní hnutí v ČSR ve 30. letech. Sborník příspěvků ze semináře pořádaného katedrou pedagogiky PedF UK, 6. února 1996.
Rýdl, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.
Selg, P. (2008). Ita Wegman and Karl König: letters and documents. Edinburgh: Floris.
Stearns, P. N. (2001). Encyclopedia of European social history from 1350 to 2000. New York: Scribner.
Steiner, R. (2000). O poznávání vyšších světů. Michael.
Václavík, V. (1997). Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové: Líp.
Valenta, M., & Krejčířová, O. (1997). Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr.
Valenta, M. (1995). Camphillské hnutí a německý výchovně vzdělávací systém: (péče o mentálně postižené v zahraničí II) : pro posluchače speciální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Valenta, M. (1993b). Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Valenta, M. (1993a). Péče o mentálně postižené v zahraničí (Holandsko a camphillské hnutí): pro posluchače učitelství ŠMVZP. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Weihs, A. (1961). Camphill´s first twenty-one years. The Cresset, 7(4).
Weihs, T. (1972). The Camphill Rudolf Steiner schools for children in need of special care. Report, 1962−1972. Aberdeen.
Bock, F. (Ed.). (2004). The builders of Camphill: lives and destinies of the founders. Edinburgh: Floris Books.
Bang, M. J. (Ed.). (2010). A portrait of Camphill: from founding seed to worldwide movement. Edinburgh: Floris Books.
Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
Hansmann, H. (1992). Education for special needs: principles and practice in Camphill Schools. Edinburgh: Floris Books.
https://doi.org/10.1080/0885625920070106
Hart, N., & Monteux, A. (2004). An introduction to Camphill communities and the BA in curative education. Scottish Journal of Residental Child Care, 3(1), 67−74.
Hradil, R. (2002). Průvodce českou anthroposofií. Hranice: Fabula.
Jackson, R. (2013). Karl Koenig, Stanley Segal, and Herbert Gunzburg: pioneers in the field of intellectual disability in Britain. International Journal of Developmental Disabilities, 59(1), 47−60.
https://doi.org/10.1179/2047387712Y.0000000003
Jackson, R. (2014). Dr. Karl König: a brief surfy of his extraordinary early years. Scottish Medical Journal, 0(0), 1−4.
Jackson, R. (2015). Anthroposophical hotspot. Camphill Correspondence.
Kasper, T., & Kasperová, D. (2013). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
Koenig, B. (2010). Recollections of my life. [Transl. by Robin Jackson]. Drumoak: Robin Jackson.
König, K. (1947). The Camphill Rudolf Steiner Schools for children in need of special care. Superintendent’s Report. January 1946 to January 1947. Aberdeen.
König, K. (1960a). Mignon. A tentative history of Curative Education I. The path of curative education. The Cresset, 6(4).
König, K. (1960b). Mignon. A tentative history of Curative Education II. The path of curative education. The Cresset, 7(1).
König, K. (1960c). The Camphill Movement: two essays. Botton Village: Camphill Press on behalf of the Association of Camphill Communities.
König, K. (1965). The three essentials of camphill. The Cresset, 12(1).
König, K. (2009). The child with special needs: letters and essays on curative education. Edinburgh: Floris Books.
Matulčíková, M. (2007). Reformno/pedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava: Musica Liturgica.
Müller-Wiedemann, H. (1996). Karl König: a Central-European biografy of the twentieth century. [Transl. by Simon Blaxland-de Lange, edited by Friedwart Bock]. Whitby: Camphill.
Průcha, Jan. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
Reformní hnutí v ČSR ve 30. letech. Sborník příspěvků ze semináře pořádaného katedrou pedagogiky PedF UK, 6. února 1996.
Rýdl, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.
Selg, P. (2008). Ita Wegman and Karl König: letters and documents. Edinburgh: Floris.
Stearns, P. N. (2001). Encyclopedia of European social history from 1350 to 2000. New York: Scribner.
Steiner, R. (2000). O poznávání vyšších světů. Michael.
Václavík, V. (1997). Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové: Líp.
Valenta, M., & Krejčířová, O. (1997). Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr.
Valenta, M. (1995). Camphillské hnutí a německý výchovně vzdělávací systém: (péče o mentálně postižené v zahraničí II) : pro posluchače speciální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Valenta, M. (1993b). Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Valenta, M. (1993a). Péče o mentálně postižené v zahraničí (Holandsko a camphillské hnutí): pro posluchače učitelství ŠMVZP. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Weihs, A. (1961). Camphill´s first twenty-one years. The Cresset, 7(4).
Weihs, T. (1972). The Camphill Rudolf Steiner schools for children in need of special care. Report, 1962−1972. Aberdeen.