Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2017 (MONO) -
Výzkumná studie Research Paper

Page: 247-278
Author: ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠEĎOVÁ, K., SEDLÁČEK, M., ŠVAŘÍČEK, R.
Key words: dialogic teaching, principle of purposefulness, purposelessness of lesson, educational content, students’ replies involving argumentation, interventional programme for teachers

Annotation:

This contribution is based on data gathered in an intervention research project in which eight teachers cooperated with four researchers on a professional development programme aimed at the implementation of features of dialogic teaching in their teaching practice. Dialogic teaching emphasises work with language and communication with pupils to stimulate their thinking and deepen their understanding (Alexander, 2006). The intervention proved to be successful in the sense that the modes of communication of both the teachers and their students changed. On the other hand, we noted during analysis of video-recorded classes that teachers included dialogic teaching without respecting the principle of purposefulness.
Consequently, in this contribution we provide a typology of situations in which teachers meet some formal indicators of dialogic teaching but violate the principle of purposefulness, and we explain what causes violations of the principle. Categories of such situations include the initiation of pointless guesses about theme, riddles, quasi-evocation of responses and quasi-critical reflections, mere chatting, digressions into students’ personal life, and setting tasks out of the students’ reach.
We identify two causes of purposeless passages: thoughtless adoption of teaching methods and a deviation from the lesson plan which the teacher is unable to control. We then examine the relationship between the key indicator of argumentation in students’ replies and the principle of purposefulness to identify how the presence of dialogic education is connected to effectiveness of teaching. Our findings show that if student replies involving arguments increase in number then the degree of purposefulness increases as well.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}