Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2017 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Ohlédnutí za vývojem přístupů k obsahu vzdělávání, učivu a kurikulu po roce 1989
(EN) A Look Back at Trends in Approaches to the Content of Education, Teaching Material and Curriculum since 1989

Strana / Page: 191-202
Autor / Author: SLAVÍK, J., ŠTECH, S., ULIČNÁ, K.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:

Bendl., S., et al. (2011). Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. 2. vyd. Lanham (Maryland) : Rowman & Littlefield.

Brockmayerová-Fenclová, J., Čapek, J., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23–37.

Doubek, D., et al. (1995) Psychodidaktický sešit. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Dunn, W. E., & Lantolf, J. P. (1998), Vygotsky's zone of proximal development and Krashen's i+1: incommensurable constructs; incommensurable theories. Language Learning, 48(3), 411–442.
https://doi.org/10.1111/0023-8333.00048

Dvořák, D. (2002). Konstruktivismus v současné didaktice. In Z. Kalhous & O. Obst, Školní didaktika (s. 49–57). Praha: Portál.

GFEN (1991). Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum.

Hejný, M., & Kuřina, F. (2000). Tři světy Karla Poppera a vzdělávací proces. Pedagogika, 50(1), 38–50.

Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.

Hopmann, T. S. (2007). Restrained teaching: The common core of Didaktik. European Educational Research Journal, 6(2), 109–124.
https://doi.org/10.2304/eerj.2007.6.2.109

Janík, T. (2009) Obsah vzdělávání. In J. Průcha et al. Pedagogická encyklopedie (s. 138–142). Praha: Portál.

Janík, T., et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido.

Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59(2), 116–135.

Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu. Scientia in Educatione, 1(1), 5–32.

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Výzkumná zpráva. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., ... Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.

de Jong, T. (2010). Cognitive load theory, educational research, and instructional design: Some food for thought. Instructional Science, 38(2), 105–134.
https://doi.org/10.1007/s11251-009-9110-0

Kaščák, O. (2002). Je pedagogika připravena na změny perspektiv? Rekontextualizace pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu. Pedagogika, 52(4), 388–414.

Klieme, E., Schümer, G., & Knoll, S. (2001). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe I: Aufgabenkultur und Unterrichtsgestaltung. In E. Klieme & J. Baumert (Eds.), TIMSS-Impulse für Schule und Unterricht. Forschungsbefunde, Reforminitiativen, Praxisberichte und Video-Dokumente (s. 45–57). Bonn: Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Korthagen, F., et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Kvasz, L. (2015). Inštrumentálny realizmus. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

Kvasz, L. (2016). Princípy genetického konštruktivizmu. Orbis scholae, 10(2), 15−45.

Mareš, J. (1976). Využití televizní techniky při přípravě učitelů. Pedagogika, 26(3), 443–453. Mareš, J., & Stuchlíková, I. (2011). Pedagogické fakulty z pohledu Akreditační komise vlády. Pedagogika, 64(4), 383–395.

Nezvalová, D. (1994). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Pedagogika, 44(3), 241–245.

Novotná, J. (1993). Gymnázium Univerzity Karlovy. Dostupné z https://pages.pedf.cuni.cz/spp/files/2017/11/GUK-ZaklInfo.pdf

Plassová, M., Stuchlíková, I., & Vavrečka, M. (2017). Úvod do aproximálního numerického systému. Pedagogika, 67(2), 161–176.
https://doi.org/10.14712/23362189.2017.410

Rendl, M. (2008). O konstruktivismu ve vyučování matematiky. Pedagogika, 58(2), 167–203.

Rendl, M., & Štech, S. (2012). Should learning (mathematics) at school aim at knowledge or 45 at competences? Orbis Scholae, 6(2), 23−39.

Rey, B. (1996). Les compétences transversales en question. Paris: ES.

Rochex, J.-Y. (2008). L'oeuvre de Bernstein: une sociologie non déterministe, parce que non sociologiste. In D. Frandji & P.Vitale (Eds.), Actualité de Basil Bernstein: savoir, pédagogie et société. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
https://doi.org/10.4000/books.pur.10169

Slavík, J., & Janík, T. (2005). Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 55(4), 336–354.

Slavík, J., & Janík, T. (2006). Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika, 56(2), 168–177.

Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.

Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova Univerzita.

Slavík, J., & Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Interaktivní počítačový systém DITA-CS v přípravě učitelů. Pedagogika, 43(2), 155–164.

Slavík, J., Chrz, V., Štech, S., et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.

Slavík, J., Stará, J., Uličná, K., Najvar, P., et al. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8768-2017

Solfronk, J. (1991) Reforma školy a její důsledky pro pojetí praktické přípravy učitelů. Pedagogika, 41(4), 457–466.

Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Kargerová, J., et al. (2015) Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida.

Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.

Stuchlíková, I., Janík, T., et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015

Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4(4), 295–312.
https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90003-5

Sweller, J., Mawer, R. F., & Ward, M. R. (1983). Development of expertise in mathematical problem solving. Journal of Experimental Psychology: General, 112(4), 639–661.
https://doi.org/10.1037/0096-3445.112.4.639

Štech, S. (1992) Škola stále nová. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum.

Štech, S. (2001) Návrat vojenských vysloužilců? Pedagogika, 51(2), s. 147–150.

Štech, S. (2003) Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In A. Brabcová (Ed.), Brána muzea otevřená (s. 66–85). Praha: JUKO – Open Society Fund.

Štech, S. (2009) Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

Štech, S. (2013). Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací. In J. Slavík, V. Chrz, S. Štech et al., Tvorba jako způsob poznávání (s. 29–44). Praha: Karolinum.

Vondrová, N., Rendl, M., et al. (2015). Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Karolinum.

Weinert, F. E. (1997). Lernkultur im Wandel. In E. Beck, T. Guldimann & M. Zutavern (Eds.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband drei Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (s. 11–29). St. Gallen: UVK.




Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}