(CZ) Ohlédnutí za vývojem přístupů k obsahu vzdělávání, učivu a kurikulu po roce 1989
(EN) A Look Back at Trends in Approaches to the Content of Education, Teaching Material and Curriculum since 1989
Autor / Author: SLAVÍK, J., ŠTECH, S., ULIČNÁ, K.
Klíčová slova / Key words:
Annotation:
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Bendl., S., et al. (2011). Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. 2. vyd. Lanham (Maryland) : Rowman & Littlefield.
Brockmayerová-Fenclová, J., Čapek, J., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23–37.
Doubek, D., et al. (1995) Psychodidaktický sešit. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Dunn, W. E., & Lantolf, J. P. (1998), Vygotsky's zone of proximal development and Krashen's i+1: incommensurable constructs; incommensurable theories. Language Learning, 48(3), 411–442.
https://doi.org/10.1111/0023-8333.00048
Dvořák, D. (2002). Konstruktivismus v současné didaktice. In Z. Kalhous & O. Obst, Školní didaktika (s. 49–57). Praha: Portál.
GFEN (1991). Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2000). Tři světy Karla Poppera a vzdělávací proces. Pedagogika, 50(1), 38–50.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Hopmann, T. S. (2007). Restrained teaching: The common core of Didaktik. European Educational Research Journal, 6(2), 109–124.
https://doi.org/10.2304/eerj.2007.6.2.109
Janík, T. (2009) Obsah vzdělávání. In J. Průcha et al. Pedagogická encyklopedie (s. 138–142). Praha: Portál.
Janík, T., et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido.
Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59(2), 116–135.
Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu. Scientia in Educatione, 1(1), 5–32.
Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Výzkumná zpráva. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., ... Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
de Jong, T. (2010). Cognitive load theory, educational research, and instructional design: Some food for thought. Instructional Science, 38(2), 105–134.
https://doi.org/10.1007/s11251-009-9110-0
Kaščák, O. (2002). Je pedagogika připravena na změny perspektiv? Rekontextualizace pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu. Pedagogika, 52(4), 388–414.
Klieme, E., Schümer, G., & Knoll, S. (2001). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe I: Aufgabenkultur und Unterrichtsgestaltung. In E. Klieme & J. Baumert (Eds.), TIMSS-Impulse für Schule und Unterricht. Forschungsbefunde, Reforminitiativen, Praxisberichte und Video-Dokumente (s. 45–57). Bonn: Bundesministerium für Bildung und Forschung.
Korthagen, F., et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Kvasz, L. (2015). Inštrumentálny realizmus. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Kvasz, L. (2016). Princípy genetického konštruktivizmu. Orbis scholae, 10(2), 15−45.
Mareš, J. (1976). Využití televizní techniky při přípravě učitelů. Pedagogika, 26(3), 443–453. Mareš, J., & Stuchlíková, I. (2011). Pedagogické fakulty z pohledu Akreditační komise vlády. Pedagogika, 64(4), 383–395.
Nezvalová, D. (1994). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Pedagogika, 44(3), 241–245.
Novotná, J. (1993). Gymnázium Univerzity Karlovy. Dostupné z https://pages.pedf.cuni.cz/spp/files/2017/11/GUK-ZaklInfo.pdf
Plassová, M., Stuchlíková, I., & Vavrečka, M. (2017). Úvod do aproximálního numerického systému. Pedagogika, 67(2), 161–176.
https://doi.org/10.14712/23362189.2017.410
Rendl, M. (2008). O konstruktivismu ve vyučování matematiky. Pedagogika, 58(2), 167–203.
Rendl, M., & Štech, S. (2012). Should learning (mathematics) at school aim at knowledge or 45 at competences? Orbis Scholae, 6(2), 23−39.
Rey, B. (1996). Les compétences transversales en question. Paris: ES.
Rochex, J.-Y. (2008). L'oeuvre de Bernstein: une sociologie non déterministe, parce que non sociologiste. In D. Frandji & P.Vitale (Eds.), Actualité de Basil Bernstein: savoir, pédagogie et société. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
https://doi.org/10.4000/books.pur.10169
Slavík, J., & Janík, T. (2005). Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 55(4), 336–354.
Slavík, J., & Janík, T. (2006). Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika, 56(2), 168–177.
Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova Univerzita.
Slavík, J., & Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Interaktivní počítačový systém DITA-CS v přípravě učitelů. Pedagogika, 43(2), 155–164.
Slavík, J., Chrz, V., Štech, S., et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Slavík, J., Stará, J., Uličná, K., Najvar, P., et al. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8768-2017
Solfronk, J. (1991) Reforma školy a její důsledky pro pojetí praktické přípravy učitelů. Pedagogika, 41(4), 457–466.
Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Kargerová, J., et al. (2015) Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida.
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.
Stuchlíková, I., Janík, T., et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4(4), 295–312.
https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90003-5
Sweller, J., Mawer, R. F., & Ward, M. R. (1983). Development of expertise in mathematical problem solving. Journal of Experimental Psychology: General, 112(4), 639–661.
https://doi.org/10.1037/0096-3445.112.4.639
Štech, S. (1992) Škola stále nová. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum.
Štech, S. (2001) Návrat vojenských vysloužilců? Pedagogika, 51(2), s. 147–150.
Štech, S. (2003) Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In A. Brabcová (Ed.), Brána muzea otevřená (s. 66–85). Praha: JUKO – Open Society Fund.
Štech, S. (2009) Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.
Štech, S. (2013). Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací. In J. Slavík, V. Chrz, S. Štech et al., Tvorba jako způsob poznávání (s. 29–44). Praha: Karolinum.
Vondrová, N., Rendl, M., et al. (2015). Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Karolinum.
Weinert, F. E. (1997). Lernkultur im Wandel. In E. Beck, T. Guldimann & M. Zutavern (Eds.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband drei Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (s. 11–29). St. Gallen: UVK.