Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2018 -
Teoretická studie Theoretical Paper

(CZ) Mapování pojmů jako modelování tříd objektů
(EN) The Mapping of Concepts as the Modelling of Classes of Object

Strana / Page: 51-65
Autor / Author: MACH, M.
Klíčová slova / Key words: pojem, pojmové mapování, networking, sémantická paměť, objekt, třída objektů, objektový návrh
concept, conceptual mapping, networking, semantic memory, object, class of objects, object design

Anotace:

Pojmové mapování patří mezi moderní učební strategie, které využívají nelineární způsob uspořádání učiva. Cílem studie je prozkoumat možnosti využití některých poznatků z oblasti vývoje softwaru a aplikovat je na techniku pojmového mapování. Studie obsahuje stručnou charakteristiku pojmového mapování a ukazuje na řadu paralel mezi vytvářením pojmových map a tvorbou objektově orientovaného návrhu softwarového systému. Analytická část práce se opírá o model sémantické paměti a podrobněji se zabývá kategorizací vztahů mezi objekty a jejich pojmovou reprezentací. Pozornost je věnována zejména uspořádání pojmové domény, vlastnostem mapovaných objektů a jejich ukotvení k dosavadním znalostem. Výsledné řešení je promítnuto do formy strukturované mapy s centrálně umístěným klíčovým pojmem. Závěrečná část práce obsahuje shrnutí přínosů navrženého řešení a doporučení pro pedagogickou praxi.



Annotation:

Conceptual mapping is one of the modern teaching strategies that employ a non-linear mode of organising the material to be taught. The aim of the study is to investigate the possibilities of using findings from the field of software development and applying them to the technique of conceptual mapping. The study offers a brief profile of conceptual mapping and draws attention to a series of parallels between the creation of conceptual maps and the creation of an objectively orientated design for a software system. The analytical part of the work is based on the model of semantic memory and looks in detail at the categorisation of relationships between objects and their conceptual representation. Particular attention is devoted to the arrangement of conceptual domains, the properties of the objects mapped and their anchorage in previous knowledge. The resulting approach is projected into the form of a structured map with a centrally located key concept. The final section of the article gives a summary of the benefit of the proposed model and recommendations for teaching practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:

Armbruster, B. B., & Anderson, T. H. (1984) Mapping – representing informative text diagrammatically. In Ch. Holley & D. Dansereau (Eds.), Spatial learning strategies (s. 189−209). Orlando: Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-352620-5.50015-1

Ausubel, D. (2000). The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. London: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-94-015-9454-7

Bendl, S., & Voňková, H. (2010). Využití pojmových map ve výuce pedagogiky. Pedagogická orientace, 20(1), 16−38.

Ca-as, A. J., Novak, J., & Reiska, P. (2012). Freedom vs. restriction of content and structure during concept mapping – possibilities and limitations for construction and assessment. In A. J. Ca-as, J. Vanhear & J. Novak (Ed.), Proceedings of the Fifth International Conference on Concept Mapping (Vol. 2, s. 247−257). Malta.

Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671−684.
https://doi.org/10.1016/S0022-5371(72)80001-X

Dansereau, D. F., et al. (1980). Validity of learning strategies/skills training. Defense Technical Information Center. Dostupné z www.dtic.mil/docs/citations/ADA085659
https://doi.org/10.21236/ADA085659

Fisher, K. M. (2005). SemNet software as an assessment tool. In J. Mintzes, J. Wandersee & J. Novak (Eds.). Assessing science understanding: A human constructivist view (s. 197−221). Elsevier Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-012498365-6/50011-1
PMid:15789954

Frisendal, T. (2012). Design thinking business analysis: Business concept mapping applied. Berlin Heidelberg: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-32844-2

Good, L., & Bederson, B. B. (2002). Zoomable user interfaces as a medium for slide show presentations. Information Visualization, 1(1), 35−49.
https://doi.org/10.1057/palgrave.ivs.9500004
https://doi.org/10.1057/palgrave/ivs/9500004

Hall, M. (2006). Unified Modeling Language and K-12. International Journal of Learning, 13(4), 7−14.

Haller, H., & Abecker, A. (2010) Designing a knowledge mapping tool for knowledge workers. In R. Setchi, I. Jordanov, R. J. Howlett & L. C. Jain (Eds.), Knowledge-based and intelligent information and engineering systems (s. 660−669). Heidelberg: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-15387-7_69

Holley, Ch. D., & Dansereau, D. F. (1984a). Networking: The technique and the empirical evidence. In Ch. Holley & D. Dansereau (Eds.), Spatial Learning Strategies (s. 81−108). Orlando: Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-352620-5.50010-2

Holley, Ch. D., & Dansereau, D. F. (1984b). The development of spatial learning strategies. In Ch. Holley & D. Dansereau (Eds.), Spatial Learning Strategies (s. 3−19). Orlando: Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-352620-5.50007-2

Jacobson, I., Booch, G., & Rumbaugh, J. (1999). The unified software development process. Boston: Addison-Wesley.

Kanisová, H., & Müller, M. (2006). UML srozumitelně. Brno: Computer Press.

Kesner, L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a NG.

Kulič, V. (1971). Chyba a učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Liu, C. C., Chen, H. S. L., Shih, J. L., Huang, G. T., & Liu, B. J. (2011). An enhanced concept map approach to improving children's storytelling ability. Computers & Education, 56(3), 873−884.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.029

Mareš, J. (2007). Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. In J. Čáp & J. Mareš, Psychologie pro učitele (s. 441−472). Praha: Portál.

Mareš, J. (2011). Učení a subjektivní mapy pojmů. Pedagogika, 61(3), 215−247.

Mašek, J., & Zikmundová, V. (2010). Výukové využití softwarových systémů pro techniku pojmového mapování. Plzeň: Západočeská univerzita.

Mirande, M. J. (1984). Schematizing − technique and empirical evidence. In Ch. Holley & D. Dansereau (Eds.), Spatial learning strategies (s. 149−161). Orlando: Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-352620-5.50013-8

Novak, J., & Gowin, D. (1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9781139173469

Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 937−949.
https://doi.org/10.1002/tea.3660271003

Novak, J. D. (2010). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 6(3), 21−30.

Niemelä, P., & Mylläri, J. (2016). Map/UML out: Convergent conceptual constructs. In A. J. Ca-as, M. Reiska & J. Novak (Eds.), Proceedings of the Seventh International Conference on Concept Mapping (Vol 2, s. 335−338). Estonia.

Rumbaugh, J., Jacobson, I., & Booch, G. (1998). The unified modeling language reference manual. Boston: Addison-Wesley.

Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.

Trowbridge, J. E., & Wandersee, J. H. (2005). Theory driven graphic organizers. In J. Mintzes, J. Wandersee & J. Novak (Eds.). Teaching science for understanding: A human constructivist view (s. 95−131). Elsevier Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-012498360-1/50005-2

Tulving, E. (1972). Episodic and semantic memory. In E. Tulving & W. Donaldson (Eds.), Organization of memory (s. 381–403). New York: Academic Press.

Underwood, B. (1969). Attributes of memory. Psychological Review, 76(6), 559−573.
https://doi.org/10.1037/h0028143

Vaňková, P. (2014). Pojmové mapy ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Vaughan, J. L. (1984). Concept structuring: The technique and empirical evidence. In Ch. Holley & D. Dansereau (Eds.), Spatial learning strategies (s. 127−147). Orlando: Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-352620-5.50012-6

Ware, C. (2012). Information visualization: Perception for design. San Francisco: Morgan Kaufmann.

Wiegmann, D. A., et al. (1992). Effects of knowledge map characteristics on information processing. Contemporary Educational Psychology, 17(2), 136−155.
https://doi.org/10.1016/0361-476X(92)90055-4




Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}