(CZ) Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část)
(EN) The Development of the Teacher: An overview of relevant theories and research projects (Part 1)
Autor / Author: Lukas, J.
Klíčová slova / Key words: učitel, vývoj, profesní vývoj, vývojové fáze, psychický vývoj, interpersonální vývoj, identita učitele.
V první části přehledové studie se autor zabývá vymezením a konsekvencemi pojmu vývoj učitele, který nazírá více z psychologické perspektivy. Předkládá koncepci základního členění na užší a širší pojetí vývoje, která v různé míře zahrnují pedagogické, psychologické a sociální aspekty, související s vývojem učitele nejen jako profesionála. Ve studii jsou dále představena některá užší psychologická pojetí vývoje učitele, která vycházejí hlavně z aplikace obecných vývojových stádií jedinců, a také užší pedagogická pojetí, jež jsou zaměřena především na vývoj znalostí, dovedností a kompetencí učitele. Užší pedagogická pojetí většinou představují členění vývoje do různých etap či úrovní a jsou často chápána jako vývoj (rozvoj) učitele per se. Závěr studie nabízí kritické zhodnocení diskutovaných užších pojetí a naznačuje jejich limity.
Annotation:
In the first part of this overview study the author considers the definition and implica-tions of the term, „the development of the teacher“, which he looks at primarily from a psychological perspective. He offers a basic division of the term into narrower and broader concepts of the development of the teacher (and not only as a professional) each involving educational, psychological and social aspects perspectives in different degrees. The article then presents some narrower psychological concepts of the development of the teacher, which derive primarily from the application of the general developmental stages of the individual, and also narrower educational concepts focused primarily on the development of knowledge, skills and capacities. The narrower educational concepts usually represent a division of development into different stages or levels and are often considered to be the development (growth) of the teacher per se. The conclusion of the article offers a critical evaluation of the narrower concepts and suggests their limitations.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: