Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2013 -
Analytické zprávy Analytical reports

(CZ) Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov na Slovensku
(EN) The University Education of Teachers in Slovakia

Strana / Page: 485-500
Autor / Author: Kosová, B.
Klíčová slova / Key words: reforma školstva, učiteľ, profesia učiteľa, pregraduálna príprava, štruktúrované štúdium, rizika súčasného stavu, návrhy na zmeny
educational reform, the teaching profession, undergraduate training, structured study, the risk of the current situation, proposals for change

Anotace:

Analytická správa bilancuje situáciu vysokoškolského vzdelávania učiteľov pre materské, základné a stredné školy na Slovensku. Vo vývoji slovenského školstva a premien pregraduálnej prípravy učiteľov po roku 1989 vyčleňuje tri etapy: 1. etapu nového začiatku (1990−1996/97), etapu konceptualizácie a europeizácie (1996/97−2004) a etapu zavedenia štruktúrovaného štúdia učiteľstva podľa bolonského modelu (od r. 2004/2005 do súčasnosti). Zhrňuje doterajšie skúsenosti so štruktúrovaným štúdiom učiteľstva a konštatuje, že nesplnilo proklamované prínosy a bude potrebné pristúpiť k zmenám. Záverečná časť správy prináša konkrétne návrhy a odporúčania, ako zlepšiť pregraduálnu a postgraduálnu prípravu učiteľov na Slovensku.



Annotation:

The analytical report takes stock of the situation of university education of teachers for nursery, basic and middle schools in Slovakia. It distinguishes three stages in the development of Slovak education and changes in undergraduate training of teachers after 1989: 1. the stage of the new beginning (1990–1996/1997); 2. the stage of conceptualisation and Europeanisation (1996/1997–2004); and 3. the stage of introduction of the structured teacher education based on the Bologna model (from 2004/2005 to the present). It summarises experience with structured teacher education degrees to date and argues that the reform has not brought the proclaimed benefits and that changes will be necessary. The concluding section of the report offers concrete proposals and recommendation on how to improve the undergraduate and postgraduate training of teachers in Slovakia.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}