Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2006 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Dilemata v pojetí pedagogicke přípravy studentů učitelství
(EN) Dilemmas in the Concept of Teacher Training for Students of Education

Strana / Page: 19-30
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: profesionalizace učitelské profese, profesní znalosti, poznatková báze učitelství, profesní kompetence, konstruktivistická koncepce učitelského vzděláváni, studentovo/učitelovo pojetí výuky, reflexe a sebereflexe


Anotace:

V příspěvku jsou reflektovány klíčové trendy v pojetí učitelské profese a přípravy na ni. V centru pozornosti jsou profesionalizace učitelství a dva základní koncepty v hledáni podstaty profesionality učitele - poznatková báze učitelství a profesní kompetence učitele. V kontextu profesionalizace učitelského vzděláváni jsou uvedeny vybrané otázky spojené s vymezováním obsahu specializovaných profesních znalosti i s pojetím procesu jejich zprostředkováváni studentům učitelství. Jsou naznačeny možnosti a meze konstruktivistických přístupů, zejména к procesu ovlivňováni studentova pojetí výuky, a problémy spojeně s používáním transmisivních metod ve výuce pedagogických a psychologických disciplin.



Annotation:

This paper looks at key trends in the concept of the teaching profession and training for the profession. It focuses on the professionalisation of the teaching body and on two basic concepts used to identify the essence of the professionalism of the teacher: the knowledge base for teaching and the professional competence of the teacher. In the context of the professionalisation of teacher education, the author highlights selected questions relating to the definition of the context of specialised professional knowledge and the concept of the processes by which it is mediated to teacher training students. The possibilities and limits of constructivist approaches are indicated, especially as regards the process of influencing the student‘s conT ception of teaching, as well as problems associated with the use of transmissive methods in the teaching of pedagogic and psychological disciplines.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}