(CZ) Dilemata v pojetí pedagogicke přípravy studentů učitelství
(EN) Dilemmas in the Concept of Teacher Training for Students of Education
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: profesionalizace učitelské profese, profesní znalosti, poznatková báze učitelství, profesní kompetence, konstruktivistická koncepce učitelského vzděláváni, studentovo/učitelovo pojetí výuky, reflexe a sebereflexe
V příspěvku jsou reflektovány klíčové trendy v pojetí učitelské profese a přípravy na ni. V centru pozornosti jsou profesionalizace učitelství a dva základní koncepty v hledáni podstaty profesionality učitele - poznatková báze učitelství a profesní kompetence učitele. V kontextu profesionalizace učitelského vzděláváni jsou uvedeny vybrané otázky spojené s vymezováním obsahu specializovaných profesních znalosti i s pojetím procesu jejich zprostředkováváni studentům učitelství. Jsou naznačeny možnosti a meze konstruktivistických přístupů, zejména к procesu ovlivňováni studentova pojetí výuky, a problémy spojeně s používáním transmisivních metod ve výuce pedagogických a psychologických disciplin.
Annotation:
This paper looks at key trends in the concept of the teaching profession and training for the profession. It focuses on the professionalisation of the teaching body and on two basic concepts used to identify the essence of the professionalism of the teacher: the knowledge base for teaching and the professional competence of the teacher. In the context of the professionalisation of teacher education, the author highlights selected questions relating to the definition of the context of specialised professional knowledge and the concept of the processes by which it is mediated to teacher training students. The possibilities and limits of constructivist approaches are indicated, especially as regards the process of influencing the student‘s conT ception of teaching, as well as problems associated with the use of transmissive methods in the teaching of pedagogic and psychological disciplines.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: