(CZ) Metamorfózy pojetí učitelské přípravy a jejich pedagogický výzkum
(EN) The Metamorphoses of the Concept of Teacher Training and Their Analysis in Educational Research
Autor / Author: Lukášová, H.
Klíčová slova / Key words: učitelské vzděláváni, nové možnosti učitelské přípravy, paradigma změny pojetí učitelského vzděláváni, pedagogický výzkum změn v učitelském vzděláváni
Studie je zaměřena na informaci o cílech, strategiích a výsledcích řešeni výzkumného záměru s názvem Nové možnosti vzděláváni učitelů, vychovatelů a žáků pro učící se společnost 21. století, registrační číslo CEZ: msm 174500001, v jehož rámci byl proveden výzkum vybraných otázek učitelské přípravy v letech 1998-2004. Pokusili jsme se odpovědět na následující otázky: V jakém kontextu krystalizovalo pojetí nových možností vzděláváni učitelů? Co považovali řešitelé výzkumného záměru za cílové nové možnosti ve vzděláváni učitelů? Jaká kritéria byla zvolena pro zařazeni jevu do citové kategorie nových možnosti vzděláváni učitelů? Jaké nové možnosti vzděláváni učitelů byly vybrány к empirickému ověřováni a jaké metody při tom byly použity? Jakých výsledků bylo dosaženo? Jaké nové možnosti přípravy učitelů pro primární vzděláváni byly zavedeny do praxe? Jaké je hodnoceni podmínek při jejich zaváděni z hlediska výsledků výzkumu? Vzhledem к možnostem rozsahu této studie byly vybrány z řešeni výzkumného záměru cíle, postupy a výsledky, které se týkají přípravy učitelů pro primární vzděláváni a byly zpracovány učiteli katedry pedagogiky primárního a alternativního vzděláváni. Ostatní výsledky řešeni výzkumného záměru jsou к dispozici na webových stránkách Ostravské univerzity v závěrečné zprávě.
Annotation:
The study is a summary of information on the goals, strategies ands results of the research programme entitled New Possibilities in Education of Teachers, Educatorsand Pupils for the Learning Society in the 21s1 Century, research no. CEZ: msm- 174500001 under which research on selected questions of teacher training was carried out in the years 1998-2004. In the last ten years there have been major transformations of the concept of teacher training in both the European and national context. We have chosen the term „metamorphosis“ to emphasise the fact that the concept of teacher education is going through fundamental changes that are paradigmatic in character. We tried to answer some selected questions of teacher education in the Czech Republic and at the Faculty of Education at Ostrava University. What is the context in which the concept of the new possibilities of teacher education has crystallised? What do the academics working on the research programme consider to the new target possibilities in teachereducation?What criteria were chosen for classifying the phenomenon into target categories of new possibilities for teacher education ? What new possibilities of teacher education were selected for empirical testing and what methods were used in the testing? What results were achieved? What new possibilities for teacher training for primary education have been put into practice? What evaluation has been made of the new possibilities for teacher education when put into practice from the point of view of the results of the research? Given the limited extent of the study a selective approach to the programme was adopted, focusing on the goals, approaches and results which related to teacher training for primary education and were dealt with by teachers at the department of primary and alternative education. The rest of the results of the research programme are available on the web pages of Ostrava University and the Faculty of Education of Ostrava University in the published final report.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: