Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2006 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Výzkum dětských pojetí vybraných přírodovědných fenoménů z učiva fyziky a chemie na základní škole
(EN) Research into the Child‘s Concept of Selected Natural Scientific Phenomena from the Subject Matter of Physics and Chemistry at Basic School

Strana / Page: 231-245
Autor / Author: Škoda, J.; Doulík, P.
Klíčová slova / Key words: dětská pojetí, pojmové mapováni, transverzální výzkum, přírodovědné vzděláváni, základní škola, chemie, fyzika


Anotace:

V článku je popisován výzkum dětských pojetí vybraných fenoménů, které jsou předmětem vzděláváni ve fyzice a v chemii na úrovni 2. stupně základní školy. Jako výzkumná metoda bylo použito pojmové mapování v semikvantitativni úpravě, které umožňuje částečnou kvantifikaci výsledků a možnost jejich následného zpracováni induktivními statistickými metodami. Výzkum byl realizován v 5., 7. a 9. ročnicích vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Zúčastnilo se ho vidy 60 žáků v každém ze sledovaných ročníků, celkem tedy 180 respondentů.



Annotation:

Innovative contemporary trends in teaching place the emphasis on respecting the individual characteristics of the pupil. Among the most important of these are children‘s preconccpts. These may be generally defined as the individual pupil‘s primary idea of a particular phenomenon, his or her own definition and structure formed before the impact of deliberate teaching. The child‘s pre-concept cannot, however, be identified simply with the child‘s knowledge. The way it is structured is more complex. Generally we can make a distinction between the cognitive (knowledge) element, the affective (attitude) element and sometimes the conative (performative) element. Liu and Ebenezer (2002) by contrast speak of an the external and the internal element of the pre-concept. The concepts are influenced (at the beginning to a greater extent) by spontaneous, elemental aspects; they are products of the individual‘s experience that originate in particular concrete situations or their context. Later they are influenced deliberately, most often by purposive school education. The concepts may include the pre-concepts within themselves (concepts at a different level), as well as misconceptions in the sense of mistaken ideas, but also the individual‘s mental maps or his or her emotional experiences relating to a given phenomenon. As follows from the general characteristics of pre-concepts, one of their most important properties is the interaction of the concept that represents a given phenomenon with other concepts that the individual has already interiorised, i.e. its integration into a mental map (Nicoll, Francisco, Nakhleh, 2001). As far as structuring is concerned we are already speaking of „concepts“ and not of phenomena, because in the mental maps of individual learners it is the concepts representing specific phenomena relating that create the structure. Conceptual integration may differ markedly between individuals and between individual concepts and may have a different structure, and so we can speak more precisely of a structuring process that can to a certain extent be quantitatively described and evaluated. This opens up the possibility of systematic diagnosis and its application in real educational praxis, where teachers themselves could carry out diagnosis and evaluation of children‘s concepts. We believe that only a conception of education based on a knowledge of concepts of particular phenomena, respecting these concepts and recasting them in co-operation with the pupil, can bring pupils the necessary competence and so additionally create the conditions for the lifelong education that is becoming essential for people‘s life in the modern, increasingly integrated society of the 21s1 century.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}