(CZ) Dětská muzea jako nová forma edukace
(EN) Children‘s Museums as a New Form of Education
Autor / Author: Jůva, V.
Klíčová slova / Key words: neformální vzděláváni, učeni řešením problémů, muzejní edukace, muzejní pedagogika, dětské muzeum, pedocentrismus, participace, interaktivita
Již vice jak sto let ve světě rozvíjejí svoji činnost specifická kulturní a edukační zařízeni - dětská muzea. Od počátku se setkávala s velkým ohlasem li široké veřejnosti i s podporou a kladnou odezvou li odborníků, zvláště pedagogů a psychologů. Proč tomu tak je? Jak dětská muzea vznikala? Čím jsou přitažlivá pro děti i pro jejich rodiče? V čem tk‘ijejich specifičnost? Jaké aktivity nabízejí svým návštěvníkům? Jaké jsou jejich aktuální vývojové trendy? Stať reaguje na naznačené otázky a analyzuje genezi, současnou situaci, typické rysy a vybrané vývojové trendy muzei pro děti a mládež.
Annotation:
For more than one hundred years, specific cultural and educational institutions - children‘s museums - have been developing their activities in the world. From the very beginning they received a favourable response from the general public and support and a positive response from experts, particularly teachers and psychologists. What is the reason for this positive response? How were the children‘s museums established? How did they develop? What makes them attractive for children and their parents? What are considered to be their distinctive characteristics? What activities do they offer to their visitors? What are their current development trends? The study responds to all these questions and analyses the basic preconditions of the birth, genesis, present situation, typical features and selected developmental trends of museums for children and young people.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: