(CZ) Vzdalene a virtuální laboratoře ve výuce a v přípravě učitelů přírodovědných předmětů
(EN) Distance and Virtual Laboratories in Teaching and in the Training of Natural Science Teachers
Autor / Author: Bílek, M.; Turčáni, M.
Klíčová slova / Key words: přírodovědné vzděláváni; vzdáleně laboratoře; vzdálená měřeni; virtuální laboratoře; školní přírodovědný experiment; počítačově simulace experimentálních činnosti
Studie se zaměřuje na význam metodologických aspektů přírodovědného vzděláváni v období počínající informační společnosti. V úvodu se autoři zamýšlejí nad významem využili informačních a komunikačních technologii při podpoře základních metod přírodovědného poznáváni a jejich průmětem do školního kurikula. Popsány a příklady doloženy jsou vybraně přístupy к využiti internetu při podpoře experimentálních činností žáků a studentů - vzdálené laboratoře, vzdálená měřeni a virtuální laboratoře. Závěr přináší nástin výhod i problematických míst zaváděni těchto technologii do pedagogické praxe především všeobecného vzděláváni.
Annotation:
The paper focuses on the importance of methodological aspects of natural science education at the start of the era of the information society. In the introduction we consider the significance of the exploitation of ICT to enhance the basic methods of knowledge acquisition and understanding in the natural sciences and their application in the school curriculum. Selected approaches to the use of the Internet in pupils‘ and student‘s experimental work - remote laboratory, remote sensing and virtual laboratory - are described with examples. In conclusion we try to suggest the advantages and limits of the incorporation of these technologies into educational practice primarily in general education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: