Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2005 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Rámcové vzdělávací programy: problém vymezování „kompetencí žáků“
(EN) Framework Educational Programmes: The problem of defining the „competences of pupils“

Strana / Page: 26-36
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, kompetence žáků, klíčové kompetence, evaluace kompetenci, standardy výkonu


Anotace:

Text je zaměřen na objasněni situace v zaváděni rámcových vzdělávacích programu (rámcových kurikul). Nejprve se hodnotí současná situace v českém vzdělávacím systému, kde rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváni je dokončen a připraven к zavedeni a zároveň se pracuje na rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia. Velkou aktivitu vyvíjejí v ČR pracovnici v oblasti odborného vzděláváni, kteří rozpracovávají teorii RVP. V druhé části textu se popisuje situace v zahraničí, a to v zemích, kde RVP již fungují (Skotsko, Norsko, Finsko). Při srovnáni situace v zemích EU se ukazuje, že nejobtižnějšim problémem je vymezení kompetencí žáků, kterých mají prostřednictvím školního vzděláváni dosáhnout, a dále problém objektivního měřeni úrovně osvojeni těchto komptenci.



Annotation:

The text aims to clarify the situation in the introduction of the framework educational programmes (framework curricula) First the author assesses the current situation in the Czech educational system, where the framework educational programme for basic education is complete and ready for introduction, and at the same time work is underway on the framework educational programme for gymnasiums (academic secondary schools). Specialists in the field of vocational education are working hard on developing the theory of framework educational programmes. In the second part of the text the author describes the situation abroad in countries where framework educational programmes are already in operation (Scotland, Norway and Finland). Comparison of the situation in the countries of the European Union shows that the most difficult problem is the definition of the competences that pupils are supposed to acquire through school education, and also the problem of the objective measurement of the level of acquisition of these competences.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}