(CZ) Rámcové vzdělávací programy: problém vymezování „kompetencí žáků“
(EN) Framework Educational Programmes: The problem of defining the „competences of pupils“
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, kompetence žáků, klíčové kompetence, evaluace kompetenci, standardy výkonu
Text je zaměřen na objasněni situace v zaváděni rámcových vzdělávacích programu (rámcových kurikul). Nejprve se hodnotí současná situace v českém vzdělávacím systému, kde rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváni je dokončen a připraven к zavedeni a zároveň se pracuje na rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia. Velkou aktivitu vyvíjejí v ČR pracovnici v oblasti odborného vzděláváni, kteří rozpracovávají teorii RVP. V druhé části textu se popisuje situace v zahraničí, a to v zemích, kde RVP již fungují (Skotsko, Norsko, Finsko). Při srovnáni situace v zemích EU se ukazuje, že nejobtižnějšim problémem je vymezení kompetencí žáků, kterých mají prostřednictvím školního vzděláváni dosáhnout, a dále problém objektivního měřeni úrovně osvojeni těchto komptenci.
Annotation:
The text aims to clarify the situation in the introduction of the framework educational programmes (framework curricula) First the author assesses the current situation in the Czech educational system, where the framework educational programme for basic education is complete and ready for introduction, and at the same time work is underway on the framework educational programme for gymnasiums (academic secondary schools). Specialists in the field of vocational education are working hard on developing the theory of framework educational programmes. In the second part of the text the author describes the situation abroad in countries where framework educational programmes are already in operation (Scotland, Norway and Finland). Comparison of the situation in the countries of the European Union shows that the most difficult problem is the definition of the competences that pupils are supposed to acquire through school education, and also the problem of the objective measurement of the level of acquisition of these competences.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: