Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2005 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Výkonová motivace a prožitek typu flow
(EN) Achievement Motivation and the Flow Experience

Strana / Page: 151-171
Autor / Author: Man, F.; Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogická psychologie, psychologie motivace, výkonová motivace, flow, vztahové normy, diagnostika


Anotace:

Přehledová studie sestává ze tři části. V první jsou vyloženy pojmy výkonová motivace a prožitky typu flow: současně se hledají vzájemné vztahy mezi nimi, což není běžné. Druhá část je věnována vztahovým normám, podle nichž jsou žáci ve škole hodnoceni, zejména normám sociálním, individuálním a kriteriálnim. Třetí detailně probírá učitelovu orientaci na vztahové normy (z pohledu učitelů samotných i jejich žáků) a žákovskou orientaci na vztahové normy. Závěr konfrontuje dva typy žákovské orientace ve škole: orientaci na vztahové normy a orientaci na cíl.



Annotation:

In accordance with the theory of achievement motivation elaborated mainly by J. W. Aktinson and H. Heckhausen, it can be expected that the theory of flow and optimal experience (cf. mainly the channel model), i.e. concordance between challenges and skills, will apply to, or fit, only those subjects where there is a tendency to achieve success. Unlike subjects with a predominant tendency to achieve success, subjects with a tendency to avoid failure will experience anxiety (worry). Man and Stuchlíková (in prep.) have tried to solve this problem in experimental conditions. These psychologists dealt with the compatibility between two approaches (flow and achievement motivation) via the computer-game Roboguard. Under experimentally controlled conditions, all parameters of the game and the situation were kept constant, apart from the difficulty of the level the participants had to play. Flow was assessed with the Czech version of the Flow Short Scale (FKS; Rheinberg, Vollmeyer and Engeser, 2002). There were five levels of difficulty in the computer game. FKS consists of the following subscales: (1) Smooth and Automatic Running; (2) Absorbtion, and (3) Worry. The relationships between FKS and Approval Seeking, Goal Tendency and Task Orientation were assessed by the Czech version of the AGT. Many problems connectcd with flow and achievement motivation are explained on the basis of the „Prinzip der Passung“ (appropriateness) (Rheinberg; cf. e.g. in Czech Rcpka, 2002). Only task-orientation (as used by J. Nicholls) and Learning Goal Tendency- LG from AGT should be correlated with flow. We have not assumed that performance goal tendencies, i.e. (I) gain approval and avoid rejection from the teachcrs and parents (Pgapp), and (2) want to get good grades and advance (Pgadv) will be associated with the flow experience. „We have also emphasized the main role of individual referencenorm orientation in this context (i.e. intraindividual comparison).



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}