Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2005 -
Studie Studies

(CZ) Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně
(EN) Psychological Aspects of the Professional Growth of Teachers: Resistance to Change

Strana / Page: 102-118
Autor / Author: Lazarová, В.
Klíčová slova / Key words: rezistence vůči změně, profesionální rozvoj, další vzděláváni učitelů, zdroje rezistencí, úrovně rezistencí, projevy rezistenci, otevřenost ve vyjadřováni názorů, spolupráce ve škole


Anotace:

Příspěvek je věnován problematice rezistence v učitelské profesi. Je zde pojímána jako odolnost vůči změně a profesionálnímu rozvoji. Rezistence učitelů může být vnímána i jako pozitivní faktor и zdroj nového poznáni a obohaceni za předpokladu, že je uvědomována, rozpoznána a řízena. Teoretické pojednání o možných příčinách, typech a projevech rezistence vůči změně je doplněno o dílčí výsledky výzkumu z českého školního prostředí.



Annotation:

In the context of the professional growth of teachers, the notion of resistance to change has negative connotation, but it may also be seen as a positive factor and source if bew knowledge and enrichment so long as it is conscious, recognised and controlled. The author of the texts offers a number of suggestions on how to think about this phenomenon, grasp it and work with it in school practice. The precondition for controlled resistance is an effort to distinguish between and understand its possible sources. Resistance is the natural reaction of individuals to change and its sources are not always clear. We can look for them both in the personal psychological sphere at the cognitive and emotional level, and an in the social and a contextual sphere. There are indeed both internal and external sources of resistance which mutually condition each other and cannot be separated from each other. From the point of view of sources, therefore, resistance can arise at different psychological-social levels, to which a whole scale of external expressions of resistance relate, from passivity and flight to explicit expression of protest and aggression. In her account the author mentions a number of psychological theories of the motivation behind human behaviour and resistence in the face of a change of attitude (the principle of equilibrium, cognitive dissonance, incongruence and so forth) and offers a typology of expressions of resistence. The article is based both on Czech and foreign secondary sources and on some provisional results of the research project Psychological ASpects of the Further Education of Teachers (GAĚR 2003-2005). She devotes particular attention to possible he devotes particular attention to possible structural harriers (of time, funding, armosphcre at educational events, view of job opportunities) and school barriers to professional growth (application of finding in practice, co-operation with colleagues and so on) from the point of view of teachers and in some cases school directors. The concluding discussion then focuses on the thematic areas that are attracting the attention of school leaders and politicians in their efforts to identify and direct teacher resistence: encouragment for teachers to take responsibility for their own professional growth (the personal level), support for a cooperative and learning environment (the school level) and clarification of the rules for the further education of teachers (the level of school policy). It would appear that the theme of resistance deserves the focused attention of specialists, for exploration of the phenomenon could have very positive results. It is useful to perceive and exploit resistance as a force that effects attempts at development and growth and helps to narrow the gulf between reform initiatives and educational practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}