Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2005 -
Studie Studies

(CZ) Korešpondencie dobových pedagogických antropologií a spösobov zobrazovania dieťaťa
(EN) The Correspondences between Period Educational Anthropologies and Ways of Depicting the Child

Strana / Page: 91-101
Autor / Author: Kaščák, O.
Klíčová slova / Key words: antropológia, dieta, detstvo, archeológia detstva a dieťaťa, diskurzivna formácia, jigúra analogie a totožnosti, jigúra diferencie a vzájemnosti, figura difcrencie a separácie, figura etatizácie a unifikácie


Anotace:

Studia představuje pokus o identifikáciu šlyroch historických konceptov, resp. konštruktov dieťaťa a detstva a diskutuje ich vo vztahu к dobovým pedagogickým antropológiám. Zdrojom identifikácie daných konštruktov je dobové výtvarné umenie. Následné sú и identifikovaných konceptov dieťaťa a detstva ozrejmené ich specifika a odlišnosti.



Annotation:

The article is an attempt to identify four historical concepts or constructions of the child and childhood and discusses them in relation to the educational antropologies of each period, i.e. expert literary views of children in educational relationships. The source for identification of the concepts is art of the period, above all fine art. The author premises his approach on the existence of correspondences (productive correlations) between period writings on children and their education and modes of representing the child and his upbringing. The methodological starting point is the „archaeological“ method of historical investigation associated with Michel Foucault, which aims to regularities in (theoretical and artistic) narratives about specific phenomena (for example the child and childhood). These regularities Foucault defines as „discursive formations“ In his study the author distinguishes between the „discursive formation“ of the child and childhood in the early Middle Ages, the formation belonging to the period from the 15th to the 17th century, and finally the formations characterising the period of Romanticism and finally modernity. The specific features of an differences between these formations are discussed and clarified.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}