(CZ) Sudetoněmecké hnutí mládeže a národně politická výchova v letech 1918-1933
(EN) The Sudeten German Youth Movement and National Political Education 1918-1933
Autor / Author: Kasper, Т.
Klíčová slova / Key words: hnuti mládeže, jednotně národní společenství, národní pospolitost, národovecká výchova, národně politická výchova, sudetoněmecké sjednocující hnuti
Tématem článku je problematika sudetoněmeckého pedagogického reformního hnuti vletech 1918-1933, speciálně jeho mimoškolní části, tzv. sudetoněmeckého hnutí mládeže (Jugendbewegung). Rok 1918 - založení samostatného československého státu představuje časový počátek následující analýzy. Rok 1933 - politická krize ČSR vyúsťující mimo jiné v založeni Henleinovy Sudetoněmecké domovské fronty, kterou lze chápat i jako specifický výsledek snah pedagogických reformátorů sudetoněmeckého hnutí mládeže, znamená druhý ohraničující mezník, přičemž je v hrubých rysech naznačen i následný vývoj hnutí do roku 1938. Článek sleduje reakci části sudetoněmeckých reformně orientovaných vychovatelů na vznik Československa a jejich formulaci reformně výchovných cílů v kontextu společensko- politického dění ČSR. Na přikladu dvou spolků určujících vývoj sudetoněmeckého hnutí mládeže, Sudetoněmeckého Wandervögeln a Německého tělovýchovného svazu v ČSR, je sledováno krystalizování nového, společensky a politicky „ angažovanějšího „ sudetoněmeckého výchovného konceptu - národně politické výchovy (volkspolitische Erziehung) na úkor „tradičního“ výchovného konstruktu národovecké výchovy (völkische Erziehung).
Annotation:
This article on the Sudeten Youth Movement and National Political Education in the years 1918-1933 is an account of the Sudeten German educational reform movement in the socio-political context of the Czechoslovak Republic of the time. Most of the reform-movement teachers saw the establishment of the Czechoslovak Republic as a threat to the national existence of the „Sudeten German tribe“. The idea was therefore to unite all Sudeten Germans at a supra-political, state-wide level. School and extra-curricular educational activity were important elements in the programme and were made instruments of national political goals - the creation of a united Sudeten German national community. The Sudeten German youth movement exploited the concept of „youth“, which became a component of the strategy of politically and socially dissatisfied groups. Calls for the creation of a united national society overcoming class and political differences were particularly strong in the Sudeten German educational reformist camp. The concept of overall education and upbringing as the programme of masculine societies was taken up by the „:young“ generation in the rank-and-file of the movement, which set itself against the „traditional“ educational concepts of the „old“ generation. After 1918 the Sudeten German youth movement saw what was known as a battle between the „old“ and „young“ generations, and the conflict moulded its development in the years under discussion, i.e. 1918-1933. The two generations agreed that that the current „crisis“ of the Sudeten Germans could not be overcome by applying the model of political competition and Sudeten German politics. On both sides it was believed that education and upbringing should achieve what politics had not - the total unification of the Sudeten national tribe. While the „old“ generation favoured developing the established concept of patriotic education further, the „young“ generation demanded that this too should be left behind and wanted a socially „more activist“ educational model, i.e. a national political education that would abandon the hitherto acknowledged principle that education should not be political. Although the „new“ style gained ever more adherents, it initially lacked a united organisational base. This was finally provided by the reformed German Physical Education Cllub, led after 1931 by Konrad Henlein. The „young“ generation of the Sudeten German movement and the Physical Education Club formed an „ideal“ alliance for pushing through national political education in the majority of Sudeten German youth organisations.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: