(CZ) Významová struktura faktu v oborových didaktikách
(EN) The Semantic Structure of the Fact in Subject Didactics
Autor / Author: Slavík, J.; Janík, T.
Klíčová slova / Key words: oborová didaktika, obsah, fakt, význam, výraz, výzkum, teorie, znalost
Článek se věnuje problematice obsahů ve všeobecném vzdělávání. Autoři vycházejí ze sémanticky založeného chápáni didaktických pojmů „obsah“ a „znalost“. V tomto přístupu je dynamizováno pojetí obsahu tím, že žákova znalost se jeví jako důsledek nikdy neukončeného aktivního procesu zpracováni významů reálných výrazů v odpovídajícím poli interpretace. Z. toho pro oborové didaktiky vyplývají nově nároky na hledáni společné teoretické báze pro identifikaci a interpretaci faktů výuky chápaných jako specifické významové struktury utvářené v průběhu komunikace. Za paradigma tohoto přístupu autoři označují tzv. komunikační pojetí oborových didaktik, к němuž se podle jejich míněni dá přiřadit nemalá část současných oborově didaktických výzkumů. Za ústřední analytickou jednotku komunikačního pojetí pokládají oborově didaktický fakt. Testováni správnosti oborově didaktického faktu podle nich patři к nejzávažnějším funkcim jak oborově didaktické teorie, tak praxe. S ohledem na dynamicky chápaný koncept správnosti autoři charakterizuji sémantickou strukturu oborově didaktického faktu a objasňuji některé její souvislosti s inovovanou Bloomovou taxonomii edukačních cílů. Na základě této analýzy zdůvodňuji nezbytnost oborově orientovaného přístupu к výzkumům všeobecně vzdělávací praxe.
Annotation:
The article is concerned with the question of contents in general education. The author starts from a semantically based understanding of the didactic concepts „content“ and „knowledge“. This approach renders the notion of content dynamic by seeing the pupil‘s knowledge as the consequence of a neverending active process of engagement with the meanings of real expressions in a corresponding field of interpretation. For subject didactics this premise raises new demands, in the sense of the need to find a common theoretical basis for the identification and interpretation of the facts of the field taught conceived as specific semantic structures created in the course of communication. The authors refer to the paradigm of this approach the „communication concept of subject didactics“ to which in their view a substantial proportion of current research in subject didactics may be assigned. They regard the fact in the didactics of a subject as the central analytical unit of the communication conception. They argue that the testing of the correctness of the fact in the didactics of a subject is one of the most important functions of subject didactic theory and practice. With an eye to the dynamically understood concept of correctness the authors characterise the semantic structure of the fact in the didactics of a subject and clarify a number of its connections with an innovated Bloom taxonomy of educational goals. On the basis of this analyse they argue that a subject orientated approach is essential to research projects on universal educational practice.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: