(CZ) Aktuální otázky terénní sociálně pedagogické práce s neorganizovanými skupinami dětí a mládeže
(EN) Topical Issues in Socio-Educational Field Work with Non-Organized Groups of Children and Youths
Autor / Author: Jedlička, R., Klíma, P.
Klíčová slova / Key words: výchovná práce, socializace, identitní práce, individuace, neorganizovaná mládež, volnočasové aktivity, alternativní kultura, nezaměstnaní, squatteři, drogově závislí, mladiství delikventi, nezletilé prostitutky, společenské normy, pedagogika a sociální práce, sociální pedagogika, životní způsob, alternativní skupiny děti a mládeže, deinstitucionalizace, terénní sociálně pedagogická práce, sociální sluíby, dilema pomoci a kontroly, podpora klienta, nároky na pracovníky pomáhajících profesí
Text pojednává o problémech sociálně pedagogické práce s neorganizovanými skupinami děti a mládeže. Ačkoliv se nezřídka ocitají ve svízelných životních situacích, většinou se míjejí s nabídkami běžných sociálních služeb a zpravidla se též vymykají kultivačním snahám škol a školských zařízeni. Koncept deinstitucionalizace spočívá především ve způsobu, jakým sociálně pedagogická práce v terénu přistupuje к potřebám cílových skupin, i v tom, jakým způsobem jsou poskytované služby pojímány. To klade specifické odborné i obecně lidské nároky na pracovníky pomáhajících profesi.
Annotation:
The article deals with problems in socio-educational field work with non-organized groups of children and youths. Although they often find themselves in precarious life situations, they generally fail to profit from ordinary social services. They also tend to avoid the cultivating endeavours of schools and schooling institutions. The concept of deinstitutionalization is primarily based on the manner in which social educational field work deals with the needs of target groups and on the way in which the services offered are conceived. This sets the specific professional and general requirements for those working in helping professions.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: