(CZ) Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů
(EN) Interpersonal Behaviour of Teachers: Theory, Diagnostics and Research Results
Autor / Author: Mareš, J.; Gavora, P.
Klíčová slova / Key words: učitel, interpersonálni chováni, Learyho model osobnosti, učitelův interpersonální styl, diagnostické metody, standardizované pozorováni, dotazník QTI, výzkum na školách
Přehledová studie sestává z pěti částí. Nejprve jsou stručně vyloženy hlavni směry ve výzkumu učitele a zvláštnosti učitelovy výukové interakce a komunikace. Potom je podrobněji rozebrána teorie osobnosti založená na Learyho modelu interpersonálniho chováni jedince, včetně pedagogické aplikace této teorie, jak ji navrhli a výzkumně ověřili badatelé z univerzity v Utrechtu vedeni T. Wubbelsem. Třetí část přibližuje diagnostické metody vycházející z teorie učitelova interpersonálniho chovám: standardizované pozorováni učitele ve vyučovací hodině a dotazník QTI (Questionnaire on Teacher Interaction) s jeho různými verzemi pro žáky. ředitele, fakultní učitele ap. Čtvrtá shrnuje výsledky výzkumů učitelova interpersonálniho chováni, které byly získány pomoci zmíněných diagnostických metod. Přibližuje poznatky o determinantách učitelova interpersonálniho chováni, např. pohlaví, etnický původ, délka pedagogické praxe, zvláštnosti vyučovaciho předmětu, zvláštnosti postupných ročníků, sociálního klimatu školní třídy apod. Pátá část diskutuje o limitech těch metod, které se používají pro diagnostiku učitelova interpersonálniho chováni.
Annotation:
The review paper consists of five parts. First, a brief characteristic of the main trends in teacher research and classroom interaction and communication research are explained. Then a detailed presentation is provided of the personality theory based on the Leary model of interpersonal behaviour, including its educational implications, as proposed by researches from the University of Utrecht. The third part of the paper describes assessment methods which are based on the theory of teacher interpersonal behaviour, i.e. standardised observation of a teacher and the Questionnaire on Teacher interaction, as used by pupils, headmasters, supervising teachers, etc. The fourth part of the paper summarizes the findings of the research of teacher interpersonal behaviour. Findings are presented of determinants such as gender, ethnicity, years of teaching practice of a teacher, teaching subjects, grades, class composition, classroom social climate, etc. The fifth part discusses the limits of the methods of assessment of the interpersonal behaviour of teachers.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: