Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2004 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů
(EN) Interpersonal Behaviour of Teachers: Theory, Diagnostics and Research Results

Strana / Page: 101-128
Autor / Author: Mareš, J.; Gavora, P.
Klíčová slova / Key words: učitel, interpersonálni chováni, Learyho model osobnosti, učitelův interpersonální styl, diagnostické metody, standardizované pozorováni, dotazník QTI, výzkum na školách


Anotace:

Přehledová studie sestává z pěti částí. Nejprve jsou stručně vyloženy hlavni směry ve výzkumu učitele a zvláštnosti učitelovy výukové interakce a komunikace. Potom je podrobněji rozebrána teorie osobnosti založená na Learyho modelu interpersonálniho chováni jedince, včetně pedagogické aplikace této teorie, jak ji navrhli a výzkumně ověřili badatelé z univerzity v Utrechtu vedeni T. Wubbelsem. Třetí část přibližuje diagnostické metody vycházející z teorie učitelova interpersonálniho chovám: standardizované pozorováni učitele ve vyučovací hodině a dotazník QTI (Questionnaire on Teacher Interaction) s jeho různými verzemi pro žáky. ředitele, fakultní učitele ap. Čtvrtá shrnuje výsledky výzkumů učitelova interpersonálniho chováni, které byly získány pomoci zmíněných diagnostických metod. Přibližuje poznatky o determinantách učitelova interpersonálniho chováni, např. pohlaví, etnický původ, délka pedagogické praxe, zvláštnosti vyučovaciho předmětu, zvláštnosti postupných ročníků, sociálního klimatu školní třídy apod. Pátá část diskutuje o limitech těch metod, které se používají pro diagnostiku učitelova interpersonálniho chováni.



Annotation:

The review paper consists of five parts. First, a brief characteristic of the main trends in teacher research and classroom interaction and communication research are explained. Then a detailed presentation is provided of the personality theory based on the Leary model of interpersonal behaviour, including its educational implications, as proposed by researches from the University of Utrecht. The third part of the paper describes assessment methods which are based on the theory of teacher interpersonal behaviour, i.e. standardised observation of a teacher and the Questionnaire on Teacher interaction, as used by pupils, headmasters, supervising teachers, etc. The fourth part of the paper summarizes the findings of the research of teacher interpersonal behaviour. Findings are presented of determinants such as gender, ethnicity, years of teaching practice of a teacher, teaching subjects, grades, class composition, classroom social climate, etc. The fifth part discusses the limits of the methods of assessment of the interpersonal behaviour of teachers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}