Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2004 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí
(EN) The Involvement of Parents in the School Socialisation of Children

Strana / Page: 374-388
Autor / Author: Štech, S.
Klíčová slova / Key words: rodiče a škola, rodičovská angažovanost, formy komunikace, vyjednáváni


Anotace:

Stať j e meta-analýzou domácích i zahraničních výzkumů tzv. rodičovské angažovanosti (parental involvement) ve školní socializaci dětí. V úvodu ukazuje sociálně- -historický kontext vzniku dnes samozřejmého požadavku rodičovské angažovanosti. Tvoři ho zejména individualizace života v moderní společnosti, důraz na proces personalizace, „právo “ na plný rozvoj osobnosti každého jedince, ale také potřeba adaptovat se a osvoj it si ve škole nezbytné nástroje (vědomosti, dovednosti, postoje) pro zařazení do společnosti. Rodiče jsou tak vystaveni rozporným tlakům, které j e vedou k vyjednávání s učiteli. V druhé části pojednává stať o třech složkách rodičovských strategii komunikace s učiteli: (1) Vymezení a rozdělení odpovědností a pravomocí rodičů a učitelů ukazuje, že rodiče mají tendenci respektovat poznávací funkci školy a sankcionování dětí (prospěch) jako legitimní akt instituce; (2) přímé formy kontaktů s učiteli lze shrnout jako obezřetný kontakt „na distanc‘“ a (3) nejvýraznější formu angažovanosti rodičů představuje domácí příprava dětí do školy, která vykazuje pestrou škálu podob a je jí účinnost závisí na zkušenostech, znalostech a dovednostech rodičů s poznávací činností. Poslední část stati p o jednává o situacích, kdy dochází k nedorozumění vyplývajícímu z trvalejších nebo závažnějších problémů dítěte ve škole. Ty vedou k intenzivnímu vyjednávání mezi rodiči a učiteli, které charakterizuje zvláštní „hra o hranice“ odpovědnosti rodiče vs. učitele doprovázená značnou ambivalencí.



Annotation:

The article is a meta-analysis of domestic and foreign research on what is known as parental involvement in the school socialisation of children. In the introduction it gives an account of the social-historical context of the origins of what today is the self-evident requirement for parental involvement. It was created specifically by the individualisation of life in modem society, emphasis on the process of personalisation, every individual’s “right” to the development of his or her personality, but also the need to adapt and to acquire in school the essential tools (knowledge, skills, attitudes) for integration into society. Parents are this exposed to contradictory pressures that lead to negotiation with teachers. The second part of the article deals with three elements of parental strategies of communication with teachers: 1) Definition and division of the responsibility and jurisdiction of parents and teachers shows that parents tend to respect the leaming function of schools and the associated sanctions on children (success/ /failure) as legitimate acts of the institution; 2) direct forms of contact with teachers can be summarised as cautious contact “at a distance”, and 3) the most pronounced form of parental involvement relates to home work for school, and here there is a great variety of * forms, their effectiveness depending on the experience, knowledge and skills of parents in relation to learning activities. The fmal part of the article considers situations in which there is a lack of agreement arising from a child’s serious or lasting problem in a school. These lead to intense negotiations between parents and teachers, characterised by a distinctive “game about boundaries” of the responsibilities of parents versus teachers, and accompanied by marked ambivalence.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}