Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2003 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Představa typického učitele atypické učitelky u žáků 2.stupně základní školy
(EN) The Notion of a Typical Man - Teacher and a Typical Woman - Teacher in Pupils of Lower Secondary School

Strana / Page: 45-54
Autor / Author: Moravcová-Smetáčková, I.
Klíčová slova / Key words: gender, mužská a ženská genderová role, empirické šetření, žákovská představa typického učitele a typické učitelky, očekáváni žáků vůči učitelům a učitelkám, charakteristiky učitelů a učitelek


Anotace:

Text představuje výsledky empirického šetřeni, které zasazuje do širšího teoretického kontextu. Empirické šetřeni se zabývalo žákovskými představami typických učitelů- mužů a typických učitelek-žen. Nástrojem šetření byl dotazník, jehož prostřednictvím žáci přiřazovali osobnostní a profesní charakteristiky к učitelům-mužům а к učitelkámženám. V šetření bylo sledováno, jaký vliv na obsah žákovských představ má genderová příslušnost učitelů a jaký vliv má genderová příslušnost žáků, kteří hodnoceni prováděli.



Annotation:

The articlc presents sources and outcomes of a research project that explored relationships between pupils and teachers focusing on the gender aspcct thereof. The objective of the empirical inquiry was to find out whether pupils have a different notion of a typical woman-teacher. In order to achieve this a questionnaire was developed in which pupils were asked to match selected personal and professional characterisations with male and female teachers. The analysis thereof substantiated that pupils‘ models of manteachers and woman-teachers are rather different, and also that the models presented by boys and girls differ significantly. Woman- teachers are in general observed more critically. The critical attitude prevails among male participants. Assignment of individual characterisation elements sustains the conclusion that pupils perceive and observe male and female teachers through a prism of established gender roles present in society.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}