(CZ) Představa typického učitele atypické učitelky u žáků 2.stupně základní školy
(EN) The Notion of a Typical Man - Teacher and a Typical Woman - Teacher in Pupils of Lower Secondary School
Autor / Author: Moravcová-Smetáčková, I.
Klíčová slova / Key words: gender, mužská a ženská genderová role, empirické šetření, žákovská představa typického učitele a typické učitelky, očekáváni žáků vůči učitelům a učitelkám, charakteristiky učitelů a učitelek
Text představuje výsledky empirického šetřeni, které zasazuje do širšího teoretického kontextu. Empirické šetřeni se zabývalo žákovskými představami typických učitelů- mužů a typických učitelek-žen. Nástrojem šetření byl dotazník, jehož prostřednictvím žáci přiřazovali osobnostní a profesní charakteristiky к učitelům-mužům а к učitelkámženám. V šetření bylo sledováno, jaký vliv na obsah žákovských představ má genderová příslušnost učitelů a jaký vliv má genderová příslušnost žáků, kteří hodnoceni prováděli.
Annotation:
The articlc presents sources and outcomes of a research project that explored relationships between pupils and teachers focusing on the gender aspcct thereof. The objective of the empirical inquiry was to find out whether pupils have a different notion of a typical woman-teacher. In order to achieve this a questionnaire was developed in which pupils were asked to match selected personal and professional characterisations with male and female teachers. The analysis thereof substantiated that pupils‘ models of manteachers and woman-teachers are rather different, and also that the models presented by boys and girls differ significantly. Woman- teachers are in general observed more critically. The critical attitude prevails among male participants. Assignment of individual characterisation elements sustains the conclusion that pupils perceive and observe male and female teachers through a prism of established gender roles present in society.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: